David V napisał:
...zásadně ovlivňuje zda jde o motor vznětový či zážehový a aby to nebylo tak jednoduché, tak zda je přeplňovaný nebo atmosférický (ale to je pro volnoběh lhostejné). U zážehového motoru je v sacím traktu škrticí klapka a při volnoběhu je množství vzduchu velmi malé, dané otevřením IAC ventilu na pokrytí vlastních ztrát + energetických nároků příslušenství (klima, altík, čerpadla atd.) a eventuelní turbodmychadlo se netočí. U vznětového motoru v sacím traktu nic nebrání vzduchu, čili sací tlak je přibližně atmosférický (turbodmychadlo se netočí) a průtok je pak úměrný zdvihovému objem a počtu otáček. Volnoběh je regulován množstvím vstříknutého paliva. Pokud bych tuhle úvahu měl převést dál, tak u zážehového motoru je množství procházejícího vzduchu minimální a je lhostejné, zda se brzdí motorem nebo motor běží na volnoběh, pakliže by toto množství procházelo přes těleso turbíny. U vznětového motoru je pak intezivněji turbína dochlazována brzdění motorem, neboť průtok vzduchu odpovídá objemu a počtu otáček, ale toto ovšem zase platí za předpokladu, že ten vzduch není by-passován a prochází turbínou.
Ano..a také záleží jestli řidič náhodou nemá červené trenýrky..
Všechno jsem to psal jenom z toho důvodu, že jsou to v podstatě prkotiny a je tam milion ale a podmínek. V zásadě platí co jsem napsal:
1) musí být zachován průtok chladícího ( mazacího ) média
2) turbína se musí otáčet
3) co nejmenší nebo žádná zátěž motoru ( minimum paliva )
4) dostatečný čas na dochlazení
Jestli to děláš plynulou jízdou, vyřazením, dojetím se zažazenou rychlostí nebo stáním se zapnutým motorem je snad uplně fuk..myslím pro to turbo.
A specielně pro Tebe Davide...po Praze jezdím MHD, tak Ti pod nos s dieselem nesmrdím :D