Mohu se zeptat některých místních Subaristů, proč Subaru všem tak nutíte a obhajujete?
Občas mi některé komentáře přijdou jako PR články od Subaru (ironie).
Mně osobně se komunita okolo Subaru velice líbí a vyhovuje mi její "úzkost" - prostě málo lidí. Tak jim to nenuťte
Ať nás zůstane rozumný počet
Ale k věci. Přečetl jsem si tady spousta komentářů pod články o Subaru i o jiných autech a musím s lítostí oznámit, že samozvaných odborníků na auto-techniku je tu velice požehnaně. Každej Franta, co si umí vyměnit olej sám v garáži a trochu asi tak tuší, jak funguje spalovací motor si myslí, že rozumí všemu.
Typicky znalosti končí u diferenciálů, automatických převodovek, ESP, ABS a podobně. Někdo tu moc hezky napsal, že není možné srovnávat el.magnetickou Haldex spojku, která funguje zapnuto vypnuto (mluvím o raných generacích, u těch pozdějších už je to lepší) a ještě spíná za relativně nevhodných okolností - ono jak poznat, že má sepnout, když se nic do poslední chvíle neděje, že?
MPT systém u Subaru je úplně o něčem jiném. 2 velice důležité odlišnosti: 1) pracuje plynule a to až do pevného spojení (samozřejmě je tam jisté omezení KM, při jehož překročení to proklouzne, ale jedná se běžně o 5-7 párů lamel v průměru cca 20 cm, což asi nějaký ten moment přenese) 2) předvídá! pozná jestli auto jede z kopce, do kopce, pomalu, rychle, do zatáčky, brzdí, smykem, terénem, jednou nápravou na ledě, jakej tam máme stupeň na voliči AT, popř režim AT atd. chápem? a podle toho se mění ten přenos momentu na zadní nápravu - přední je mechanicky spojená.
Rozdíl oproti Haldexu? Chci vyjet z bláta? do kopce po mokrý trávě, ze sněhu? Vyjedu. Mám rovnou pohon na všechny kola. Nečeká se až se jedna náprava zahrabe. Jedu rychle do zatáčky, rozhodně se mi nestane, že v nejhoršim do mě zezadu kopne Haldex a pošle mě do lesa/pangejtu/stromu/ze stráně/svodidla (nehodící se škrtněte).
No a nejvtipnější na tom je, že tady vlastně pěju ódy na ten nejhloupější Subaru pohon (nepočítám Justy, to neni moc Subaru, ale i to jezdí po sněhu velice pěkně). O fulltime 4WD u aut s manuálem mluvit snad ani nemusím, tam se prostě spoléhá na mechaniku, i když pozdější modely už také obsahují VDC (obdoba ESP). A modernější automaty s VTD, to je píseň pro mé ucho.
A že vám to tu vůbec povídám, zkušení to vědí taky a nezkušení jsou téměř dle pravidla nepoučitelní
Kupte si oktávku tdi a můžete si spolu chrochtat blahem
Věřím, že to auto naplní vaše touhy. Nezkoušejte si ale sedat do ničeho lepšího, eh pardon, nic lepšího než "ou-tů" neexistuje.
A nemusíte komentovat jakej to je blábol, protože to vim sám, ale prostě se mi toho v hlavě honí tolik, že se to nedá vyjádřit krátkým a nechatickým textem - a i tak už je to dlouhý jak tejden a dost zmatený.
A jak tu psal někdo o těch pocitech z jízdy - u mě to bylo přesně naopak, nečekal jsem žádný zázraky, ale co to auto po pár tisících km cviku dovede... heh. Docela jsem byl po první krizový situaci (zfetovaná srnka uprostřed silnice) vyplesklej, že jsem až domů přemejšlel, co se vlastně stalo
Každopádně musím říct, že podvozek + VDC (ESP) je naladěn opravdu zcela excelentně
Typický u většiny aut s ESP je věčná aktivita systému při troše ostřejší jízdě, ale tady se to použije až opravdu, když je potřeba. Jeden z mnoha příkladů - Mondeo 2007 po 60t km sjetý zadní destičky, jak to furt "kormidluje".
Tak už sbohem. A registrovat se nebudu, kvůli jednomu "afektnímu" příspěvku
HonzaCZ
PS.Koukám, že musím hnout s odbornejma sekcema naší wiki, ať se máte "subaráci" o co v podobných diskusích opírat a nemuset to věčně psát znovu a znovu.
HOWGH