rohYpnol napisał:
S ekopoplatky a tvojí rovnoprávností nemohu souhlasit. Kdyby se dala jako přirážka k dani z PHM, pak na 1l zaplatí stejně žigul i Prius. Najedou-li oba stejně km, pak zaplatí stejnou daň za znečišťování. Ale starý vůz vypustí nesrovnatelně více emisí (i za uvážení stejné spotřeby vozů). Jednoduše řečeno - z 1l paliva vyprodukují různé vozy různé množství emisí dle normy, kretou splňuje, konstrukce motoru, účinnosti spalování, filtrů spalin apod.. To by musela být kombinace ekodaně/l+progresivní ...
A vztahuješ do té bilance i spotřebované energie a uvolněné zplodiny při výrobě Priusu a Žigula nebo jen terminální produkt spáleného paliva. Myslím si, že zápas o ekologičnost by Prius v globálním měřítku prohrál. Jo a jestli Prius na 100 km spotřebuje stejné množství paliva, jak Žigul (ano bude rozdíl ve složení emisí), asi nebude s Priusem něco v pořádku a měl by tedy platit ekologickou daň. Mimochodem z jednoho litru paliva je množství emisí stejné, jen velikosti jednotlivých složek se liší. Vím, že primárně jde o NOx a HC, prach a CO, což jsou nežádoucí produkty.
Nezastávám se tím Žigula, jen se snažím navrhnout spravedlivější systém řešení a proto si myslím, že výroba litru paliva pro Prius i Žigul zatíží ŽP stejným způsobem, výroba Priusu, který nahradí Žiguli, je ekologicky náročnější než Prius nevyrábět a jezdit se Žigulem i za cenu zhoršených emisí, a proto bych přesunul daň do paliva. Daň z luxusu a ne chudoby.
Mám pocit, že mnozí pro stromy nevidí les. Obnovovat vozový park co 4 roky podstatně více zatěžuje planetu, než prodloužení tohoto intervalu na 10 let, kdy auta s potřebnou péčí ještě pořád dobře slouží. Jaký je průměrné staáří českých ledniček a praček, není to taky alarmující číslo?