gablenz napisał:
Pro Davida V: Vectra A. Ultrašmejd. Měl jsem dlouho leštěnku GT v modé metalíze s komplet výbavou. El šíbr, okna, sportovní sedačky (ty byly výborné!), černý interiér. Investoval jsem do ní jak druzí do svých Lexusů. Ty nejdražší oleje, výměna po 8000, vždycky filtry. palivový co dva roky..atd. Garážoval jsem to a jezdil hlavně dlouhé trasy. Jak se ta hrůza začala v 16 letech srát (225 000Km) tak to nešlo zastavit. Protože jsem s ní hodně zažil, tak mi ji bylo líto dát ciganům nebo někde jak typ...
Tomu říkám časovaná životnost 15 let. Ne, teď vážně, Vectry A rezly. Já měl fakt kliku, koupil jsem ji 8-mi letou tehdy za strašný peníze, ale za 6 let jsem na kastli prakticky nešáh. Když jí bylo 12 let, tak začaly na zadních lemech rašit pupínky, ale prahy byly naprosto zdravé. Co se týká spodku, tak jsem jej stříknul Rezistinem a to mu asi dost pomohlo. Jediný, kde jsem korozi nedokázal zastavit je pod zadním nárazníkem svár podlahy kufru a zadního čela. Třeba u Kadetta už jsem tam tu část plechu vůbec neměl, prostě urezla. Jinak na elektriku jsem si u Vectry nemohl ztěžovat. Na motoru mi odešlo jen čidlo teploty a v kufru se přelámaly dráty k zámku kufru. Jo, spálil se mi diodový můstek v altru a i když to nedobíjelo, dojel jsem s tím asi 120 km domů na baterku a taky jsem musel vyměnit předřadný odpor ventilátoru. To byly 2 nejhorší a nejdražší závady za 6 let provozu. Olej jsem dával obyč nějaký Total 10W14 a měnil po 10 tkm. Motor měl sníženou kompresi na 4. válci. Na volnoběh chvěl, ale jel slušně, potichu a moc nežral (Brno - rakouské Alpy-Brno 6,6 ltr/100), byla to 1.8 jednobodová stříkačka, děsně jednoduchá. Nastartoval kdykoliv, jak se říká na drbnutí (proto jsem zrozčarován z toho 3 sekundového motání naprázdno u Mondea). Po prodeji ještě 2 roky jezdila bez investic (ani ten blbej olej, který jsem majitel přidal k autu si nevyměnil, ani když jsem mu řekl, že to jediný musí po koupi udělat), pak ji uvařil, a to né náhle, věděl, že se začíná přehřívat, prostě se na to vykvák. Jezdil s tou babčou 170 po dálnici, já s ní nikdy tolik nejel. Já proti Vectře A nemůžu fakt říct křivý slovo, a to ani netuším, co měla za sebou, než se dostala ke mně. Pohodlný spolehlivý auto, tak se vryla do paměti mně. Příjemný interiér, 2 airbagy, klima, šíbr, servo, byl jsem nadšen, když jsem si ji v roce 2003 koupil. Třeba klima i 2 pytle byly v tak starých ojetinách tehdy rarita. A ceny ND byly směšné, sehnal jsem na ni 2 přední kotouče i s deskama od Feroda za 2500 ,- (se slevou po známosti) nebo výměna tlumičů, předních pružin a zadních prasat (prasata vlastní) za 9 tisíc v autorizáku...to byly časy. Mondeo je high-end Forda, to co mám já byl v roce 2001 vrcholný model a skoro vrcholá výbava, takže se ty ceny s tím nesou. Díval jsem se třeba na ty pružiny Kayaba by stály cca 1800 (elit) a Ford mi za ně účtoval se slevou lehce přes 2000. A zrovna pružiny, uložení, tlumiče, brzdy a podobně má Ford za takové ceny, že nemá moc cenu spekulovat nad aftermarketem. Díl nebude sedět a na poštovným za výměnu jsem na stejnejch prachách. Horní uložení bylo zhruba po litru, za kolik by bylo na elitu? Prostě by to člověk poskládáním a posháněním možná zvládl za 15, možná i méně, ale to by musel mít spolehlivý zdroj, kterýž já nemám. Takhle jsem to ráno dovezl do Forda a odpoledne odjížděl. A protože prostě na ty banány mám, tak jsem si tu opici pořídil. Dělám to s auty jinak, koupím auto tak, aby mi zbylo dost peněz na jeho provoz, takže na opravy nejdříve nemusím našetřit. Dopředu počítám s tím, že bezvadné auto nikdo neprodává.. Lidi do mě hučí často, kup si 4 roky starý auto, ale když si pak porovnáme náklady na ujetý km, jsem na tom lépe a ani se nedá říct, že by 4-letá ojetina byla výrazně spolehlivější než ta 8-mi letá - dost záleží na výběru. Nemluvě o tom, že oni si koupí třeba mladšího Focuse, který se ani s tím mým relativně starým autem prostě nedá srovnat, co do pohodlí, prostoru a celkového pojetí auta.
Apropos, kde bereš jistotu, že ostatní díly se nevyrábí v zemích s levnou pracovní silou?