Środa 12.05.2010 01:44,
rada
Sveho prvniho Cirtroena jsem si koupil v r.98 byla to Xantie 2.0i16v a koupil jsem si ji z nouze - potreboval jsem behem par dnu auto se ctyrmi dvermi co by trochu jelo a nechtel jsem ojetinu.
S odstupem casu musim rici, (nepocitam li posledni facelift C5 z r2009 ktery je jeste mlady na hodnoceni,) ze Xantie byla asi posledni poradny Citroen - 10te misto u 10ti letych aut z ADAC statistik mluvi za vse ;o)
Prvni C5 i kdyz to byl pokrok oproti Xantii co se tyce vnitrni velikosti, je plna zacatecnickych a bohuzel zbytecnych chyb. Castecne se tyto chyby odstranily s prichodem prvniho faceliftu a od te doby (na muj osobni vkus) zacina i vypadat i zvenku trosku pekne, ale porad bych rekl ze za ty penize to chce velmi dobre vybirat, aby clovek nezaplakal nad vydelkem. Stale bohuzel plati, ze co rika muj byvaly mechanik - 90% vsech aut v ceskych bazarech jsou tikajici bomby (on tomu rika srot).
BOHUZEL malokdo ma realne technicke zkusenosti (ty neziskam tim, ze se svezu 1500km se zapujcenym vozem.) Kolem Xantii a i C5tek koluje mnoho mytu a polopravd. I zdejsi nejmenovany "guru" se bohuzel radi mezi tyto neznalce (neni to nic osobniho) - napriklad pred casem tady napsal krasny prispevek ohledne dvojhmotnych setrvacniku u dieselu ... a psal i o Xantiich - ale Xantie zadne nema ;o))
Zacnu s odpruzenim a podvozkem. Lide co se svezli vetsinou mluvi o zehlicce na nerovnosti. System uz, pokud se nepletu, v te zakladni verzi meni automaticky svoji mekost a svetlou vysku - vjedete na kostky a behem par vterin citite ze se uz tolik netresete, nebo na dalnici ve vyssich rychlostech system zase pro zmenu zmensi svoji svetlou vysku kvuli zmenseni odporu& hlucnosti, atd. Muzete treba take pokud mate vyspelejsi verzi i podvozek ztvrdit a potom doslova drtite v zatackach gumy a troufnu si rici ze ani hardcore tuneri nemaji tak tvrde povozky ... . Mi treba osobne trvalo par mesicu, nez jsem si u Xantie zvykl na to, ze auto se naklanelo v zatackach vzdy do opacneho naklonu nez je to u "pruzin" diky odstredive sile bezne ... ale vetsina lidi si neco takoveho ani nemusi uvedomit.
Malokdo vi, ze Citroen jiz dlouhe leta vyrabi (nebo jeste do nedavna urcite vyrabel) podvozky k velkym letadlum, kde se vse resi hydraulikou. Toto sve know how poprve pouzil u legendarniho nejmenovaneho auta v kterem jezdil Fantomas. V Xantii byla tato technika jiz ve stavu "dokonalosti", proto se treba identicky system perovani zacal pouzivat od dob Xantii i v autech znacky Rolls Royce (RR oslovil Citroen). Asi se shodneme, ze RR neni znacka kde se experimentuje.
Hydropneu, pneuhydro, nebo je jedno jak system nazveme je jednoduchy, jeste do do dob Xantii byl levny na opravy a udrzbu (U Xantie stoji nova koule druhovyroby kolem 1000Kc u C5 stala tusim jeste loni nejlevnejsi koule 6800Kc), ma velkou vydrz aniz by utrpela kvallita perovani - vyrobce uvadi doporucenou dobu mezi vymenou kouli 120 000, v nekterych verzich az 160 000km. Schvalne se zeptejte ve vasem servisu po kolika km doporucuje vyrobce tlumice u vaseho auta vymenu, aby byly zarucene stejne jizdni vlastnosti jako u noveho vozu (srovnejte si jizdni vlastnosti pro tlumice a pera po ujetych 100 000km s kouli co ma najeto stejny pocet km a uvidite ;O)) o cem mluvim. Vetsina lidi si neuvedomuje, ze pokud uz auto dobre netlumi, tak nema dobrou prilnavost a tim padem ani dobre nebrzdi.
Tento system ma na ceske pomery jedinou nevyhodu - musi se pravidelne a odborne servisovat - ma totiz nekolik cidel a konektoru a ta kdyz se pravidelne nemazou, tak casem muzou delat neplechu - system totiz diky temto cidlum sam udrzuje napriklad svetlou vysku auta - at uz mate nalozino kolik vahy chcete - vzdy je auto v rovine (takze nema treba naklaneni svetel). Diky tomuto se bohuzel zrodily myty o nespolehlivosti - diky neznalosti a neschopnosti ceskych "servisaku". Bohuzel s tim mam i ja sve zkusenosti - treba jendou mi nedala jedna dama prednost - strhnul jsem rizeni a diky abnormalne vysokemu chodniku jsem ohnul rameno. Prislo mi lito dat v autorizovanem servisu necele dva tisice za geometrii a tak sel jsem k doporucenemu sikovnemu technikovi, ktery to udelal za tretinu. Bohuzel auto potom tahlo na stranu, pak jsem to reklamoval - rekl, ze s tim nekdo musel neco delat ze neni mozne aby se to nastaveni samo tolik zmenilo ... dal jsem mu polovinu penez co predtim ... ale porad to nebylo ono, i kdyz to bylo lepsi. Smiril jsem se s tim, ze uz to nebude nikdy jako predtim ... a po kratke dobe jsem narazil na skutecneho odbornika (delal v Citroenu ve Svycarsku), ktery mi rekl jednoduchou vec, co mne predtim nenanapadla, i kdyz byla vice nez logicka - geometrie se musi delat se zapnutym moterem aby cidla mohla neustale reagovat na zmeny ... protoze samozrejme pri zmene svetle vysky se zmeni i geometrie! Proste i kdyz dotycny byl sikovny a znaly mechanik, tak nemel s Citroeny, lepe receno s hydraulikou zkusenosti a diky tomu vznikaly zbytecne kompllikace.
Samozrejme diky tomuto systemu jde menit i svetla vyska auta, diky tomu muzete preject obrubniky (z vlastni praxe to nedoporcuji delat v 60km/h :O) nebo se dostane i pres nerovnosti, ktere nezvladne ani vestina SUV a podobnych paskvilu.
K tematu hydrauliky u odpruzeni u osobnich aut bych snad dodal jen jednu posledni vec - myslite ze je nejaky podstatny duvod, proc se pred par lety zacaly tyto systemy montovat do AUDI A8, BMW 7, Mercedes S, Porsche Cayene/Tuareg?
MOTORY. Benziny: Vyhnete se 1.6ce. 1.8ky jsou vyhodnejsi pouze pokud si auto kupujete jenom podle vyse povinneho ruceno (paneboze kdo to dela?) a jako zakladni motorizace by snad mohla po modernizaci s 92kW pry i stacit, ale nikdy jsem s timto motorem osobne nejel, takze si nebudu vymyslet. Optimalni benzinovou motorizaci podle meho se mi jevi 2.0i16v. V Xantii zrala i ve meste vzdy do 10ti litru a motoricke vlastnosti byly ve sve dobe nadprumerne. VYHYBEJTE se 2.0HPI verzim, nebo jak se jmenovaly - mely tusim 103kW (oficialne se tady dovazely pouze necely rok a potom je tady prestala centrala Citroenu potichu prodavat). Mely totiz mit nizsi spotrebu diky schopnosti spalovat jiny pomer smesi. Diky nekvalitmu palivu co se tady prodava, tyto motory vydrzely pul roku az rok a potom se jen vymenuji dily ... . Bohuzel malokdo vi, ze 99%paliva v CR jde z jedine rafinerky a ta bere vetsinu ropy z ruska, kde je vysoky obsah siry a dalsich znecisteni ... na rozdil treba od paliva z serverske ropy, pro ktery byl bohuzel zmineny motor vyvijen ... . Proste verte nebo ne, at uz berete bezny benzin ci naftu z Shellu, Benziny nebo posledni pumpy z horni dolni tak dostavate stejnou stracku (jenom v prihranicnich oblastech se stava ze se dovazi palivo z zahranici), ale to uz jiny pribeh. Silnejsi 120kW verze dvoulitru se pokud nemylim nedodavala do teto "tridy", coz by byla podle meho optimalni motorizace pro C5.
Pak tady mame jeste na svoji dobu jiz mirne starnouci ale "provereny" 3.0i24v. Je to podle meho takovy motor pro fajnsmekry, zvlaste s automatem. V manualu jsou pry i lide kteri maji prumernou spotrebu pod deset litru ... . Kdyz vsak jede prumerny cech do Autorizovaneho servisu na velkou prohlidku s timto motorem, tak jej muze pri placeni poskytnout nemile prekvapeni. Ano, sest valcu ma skutecne 2x vic nekterych soucastek nez trivalec ;o) a pokud jsou nahradni dily vyrabeny v malych seriich jako tento 2xtrivalec, tak vas 60 000Kc za servis muze skutecne prekvapit. Dnes uz tuto cinnost delaji neautorizovani specialiste za maly zlomek teto ceny a cena servisu je potom nizsi nez u jinych sestivalcu. Na co je vsak u sestivalcu PSA dobre davat pozor jsou dalsi dily jako je vyfuk (na 2.0i stal 6tKc a u 3.0i tusim 20tKc) ci podbehy, ktere jsou pry sice nepatrne, ale prece jenom sirsi ... a druhovyroba pry neni. Podle mne ty komplikace za tu vterinu rychlejsi akcelerace nestoji a nad 212km/h v CZ moc lidi stejne nejezdi ... . Ale pojezdeni je to jinak velmi prijemne a s trochou stesti i za maly peniz!
Diesel. Chte nechte musime rici, ze HDI motory se proste povedly. Minule jsem nejak opomel nechat vymenit olej - pres 40tkm mu nejak neuskodilo i kdyz olejova ryska byla u minima, tak porad ho bylo dostatek. Snad se shodneme, ze 2.0HDI 80kW byl ve sve dobe asi nejlepsi motor s CR vubec. Ano BMW melo ve sve dobe vetsi vykon, ale zase take vetsi problemy. Pro mnoho lidil co zkusili TDI jsou ze zacatku tyto motory zklamanim - rozjedy nejsou bohuzel tak zajimave jako u TDI .. proste jsou jinak nastaveny. Pokud vsak pockate na vyssi rychlosti, zjistite, ze nejsou pomalejsi nez TDI. Podle meho vsak nejsou Diesely na zavodeni na krizovatkach ... . 2.2HDI mely ve sve dobe vykony 9x az 100kW. Pokud je tento motor v poradku, tak take nema chybu a zvlaste po nacipovani je to pry docela raketa. Opravy se vsak diky konstrukci motoru urcite prodrazi.
Potom prisly s tusim s faceliftem 2.0HDi16v s 100kW a 1.6 s 80kW. Podle mne, pokud nekdo najede hodne kilometru, nebo ma zdarma naftu a vyplati se mu tim padem diesel, tak je motorizace 1.6HDI optimalni volbou. Stejne jako 2.0HDI80kW je v zasade prost jakychkoliv problemu a podle meho dalsich 20kW za dvoulitr se vetsine lidi uz moc nevyplati, i kdyz se take povedl. Mozna, pokud vas jezdi vice a mate casto plny kufr ... tak proc ne. 2.2HDI biturbu bych se vzhledem k tomu, ze jde o nakup ojetiny radeji uplne vyhnul.
Prevodovka. Automaty patrili k tomu lepsimu co se ve spolupraci PSA do teto tridy montovalo. Manulani skvrlacka byla takovy sedy prumer - byly horsi, ale i lepsi. Nic co by stalo za rec. nejak jsem se rozzepsal, pokusim se byt strucnejsi.
Brzdy. Ano, brzi obzvlaste velmi dobre i ty nenovejsi co uz nejsou pripojeny na jeden hydraulicky ohruh. Znam par ridicu, co libalo delsi dobu volant.
O exterieru uz jsem se zminil a o interieru bych se radeji nezminoval. Snad bych jen napsal, ze kombik ma nadprumerny kufr a i petidverova verze mela vice nez dost mista s vzdy pohodlnyma sedackama i v zadu, coz u vetsiny automobilek je neznamy pojem. Zvlaste lide z Oktavek a podobnych paskvilu nechapou ze i na zadnich sedadlech muze byt tolik mista a zvlaste pohodli.
Nejak jsem se rozepsal. Takze mam li udelat zaver, pokud hledate zajimave, pohodlne, relativne velke auto s podvozkem jako delane na ceske diry (to po cem jezdime s auty, ve svete se tomu rika cesta), tak by C5 po faceliftu urcite mohla byt dobra volba, pokud natrefite na dobry kus. Bezpecnost byla na svoji dobu prumerna.
Co se tyce motoru, tak ve sve dobe, kdyz se jeste vyrabeli, byl zajimavy nakup benzinoveho trilitru - trilete auto se prodavalo za necelych 20% ceny.
Pokud najezdite malo km, zvolil bych uzasne maly dvoulitr, ktery se ve sve dobe strasne rad tocil a byla radost s nim jezdit.
Pokud najezdite rocne alespon 20 000km a myslite si ze usetrite s naftou nejakou korunu za rok, zvolil bych 1.6ku nebo i klidne dvoulitr HDI.
P.S. Kdyz nad tim zamyslim, tak mozna, nez auto pred faceliftem, tak jit radeji do Xantie po poslednim faceliftu. Zistake navic Design od Pininfariny, lepsi spolehlivost ... chybet by vam mohli snad jen hlavove aigbagy a zabudovana navigace, kterou stejne vetsna z vas v CZ nevyuzije ... . U mne auto sestava ze tri veci: motor, podvozek s brzdama a vybava.
reagować