Baruch_Spinoza napisał:
Tento názor, že na spotřebě v porovnání s ostatními náklady příliš nezáleží zastáváte dlouhodobě, což Vám tedy slouží ke cti :) Nicméně tento názor úplně nesdílím. Především tezi, že méně výkonný motor je přetěžován, což se projeví na jeho větší poruchovosti je jaksi postaven na vodě- pokud tedy budeme jezdit plynule 50/90/130 (u méně výkonných aut 110-120). Když si chci užít zrychlení a zatáčky svezu se na motorce. V autě jezdím tak abych se dostal z bodu A do bodu B naprosto plynule. A k tomut...
Já jsem doteď jezdil s relativně slabými plně naloženými auty a řekl jsem si a dost. Já se nechci v autě trápit. Když pojede kamion po rovině 90 a do kopce 50, tak jej chci předjet, bezpečně, čili v krátkém čase. Nechci vypínat klimu, podřadím a zašlápnu a musí se něco dít. K tomuto názoru jsem došel právě díky tomu, že jsem jezdil ve slabých autech, aby to moc nežralo, ale po lehké kalkulaci jsem zjistil, že za dobu mého provozu náklady na benzín nepřesáhnou cenu vozidla. Často je větší motorizace nabízena za lepší peníze, protože ji na základě Vašeho argumentu nikdo nechce. K rentabilní ujeté vzdálenosti x při rozdílu cen (cb - větší obsah ojetiny levnější) rozdílu spotřeby (rs) v ltr/km a ceně paliva (cp) v Kč/km se dostaneme takto: x=rc/(rs*cp)
O nějaké ekonomičnosti provozu se vůbec těžce diskutuje, tím spíše u ojetin. Třeba na posledním autě, jsem měl ztrátu hodnoty vozidla za 6 let asi 2 Kč/km. Zvažte sám, jestli je to moc nebo málo. Ztráta hodnoty na autě s počáteční hodnotou 350 tKč za dobu 10 let a ujetými 100 tkm je odhadem 3 Kč/km a navýšení spotřeby o jeden litr udělá 0,3 Kč/km. Tato čísla je potřeba si srovnat podle svých podmínek.