Giorgio napisał:
Rotas napisał:
Dobrý den, na konci dubna jsem koupil ojeté auto Dacia Logan v autobazaru, s plnou mocí původního majitele, byl jsem informován a upozorněn na běžné poškození souvicející s normálním provozem. Po příjezdu jsem nechal vyměnit, co je třeba a udělat geometrii, která nevyšla zrovna růžově, ale zatím bylo vše v pořádku. Před 14 dny jsem ale přijel domů a praskl mi chladič, tak jsem se vrhl do provizorní opravy, abych mohl alespoň dojet do servisu. Při demontáži masky jsem zjistil, že bylo auto bourané na levé přední světlo, je poškozený nárazník a původní chladič byl neodborně ,,opraven" a právě v tom místě praskl. Dále pak bylo zjištěno, že je hnuté zavěšení levé přední poloosy. Prodejci jsem do bazaru několikrát psal a na poslední email již neodpověděl. Ani na jednu ze zjištěných vad jsem nebyl upozorněn, respektive mi byly zamlčeny. Na koho se mám obrátit s reklamací? Na bazar a nebo na původního majitele? Oprava nebyla zrovna levná a nejspíš to ještě další peníze spolkne. Děkuji
Pokud byly tyto věci zjistitelné s "vynaložením přiměřeného úsilí" při prohlídce a zkušební jízda, tak se nejedná o skrytou vadu, i kdyby je bazar explicitně nikde nezmínil sám. A jestliže byl bazar zprostředkovatelem, pak je nutné komunikovat přímo s původním vlastníkem. Ale pozor, nelze auto opravit a pak se domáhat náhrady - nejprve se musí vyřešit reklamace, teprve pak náprava. Auto tak klidně může někde stát několik měsíců pod plachtou. Ojetina je prostě loterie, a pokud s původním majitelem nebude rychlá domluva, je lepší spolknout hořkou slinu, auto si dát do pořádku a jezdit.
To je na jedné straně pravda, ale na straně druhé, pokud je někde ve smlouvě napsáno, že vůz nebyl havarovaný, pak už by se dalo něco dělat. Nereklamoval bych v tomto případě prasklý chladič, ale fakt, že vůz byl havarovaný (tedy jen v případě, že by ve smlouvě bylo explicitně uvedeno, že nebyl) a domáhal se buď odstoupení od smlouvy (když by poškození bylo vážné) nebo adekvátní slevu, pokud by ses s ním dalo žít (plechy, světlo, rameno a chladič by mohly být přijatelné, pokud se nemusel rovnat rám...).
Na jednu stranu nese ojeté auto riziko neznámého opotřebení, které nezná ani původní majitel (vloni mi po sobě odešly ložiska a palivové čerpadlo - kdybych to v té době prodal, tak to bude vypadat, že jsem o tom věděl, ale nebylo tomu tak, přišlo to během měsíce oboje najednou), ale na druhou stranu to neznamená, že budu při prodeji podvádět.