anonym napisał:
Dobrý večer,
musím říct, že s autorem naprosto souhlasím, těžiště jednoznačně vždy co nejníže (proto používá porsche a subaru boxer motory, cayenne nepovažuji za porsche), z vlastní zkušenosti musím říct na šílené české silnice 9cm světlé výšky je tak akorát, níž to fakt nejde.
Pokud je nutné projet jednou za čas polní cestu nebo zaparkovat na obrubníku řešil bych to vzduchovým pérováním, kterým lze auto zvednout - světlou výšku leze regulovat o cca. 10-12cm.
Co se týče aerodamiky, tak aut...
Aerodynamika do 100 km/h u aut je o ničem. Je třeba si nastudovat co je to, to Cx? Proto může být autobus, náklaďák klidně hranatý. Ze školy: běžnému osobáku stačí pro dosažení 100 km/h výkon ca 25 HP, pro dosažení 200 km/h již potřebuje těch 25 + (4 x 25) = 125 HP, pro dosažení 300 km/h to je 25+125+(4x100)=550 HP. Ovšem nad ca 160 km/h, to už je jiná kláda. Jde o to, jak auto udržet bezpečně na zemi. U těch SUV a jiných, je to také o celkových mechanických odporech. Značná potřeba roztáčení setrvačných dílů a překonávání třecích odporů. A potom také, jak hladce proběhne proud vzduchu pod autem a okolo. Je třeba se tady na těch stránkách věnovat trochu stavbě aut. Protože sleduji, že se tady píší pěkné bludy. Na jednom německém satelitním kanále to vysvětlovali velice přehledně. Každý, kdo jezdí občas na hranici limitů svého auta zajisté zjistil, jak zrychluje zatížené (či prázdné) auto, jak rychle jede po známé rovince či klesání. Jak rychle auto zpomaluje při vyřazení rychl. stupně, třeba ze 160 km/h a ze 100 km/h.
Myslím si, že by se pan Vaculík mohl plně v této věci angažovat.