Michael Lata napisał:
Zdravím všechny když se zapojili do diskuze. Ano, jak jsem se zmínil i v článku, uvažuji že bych Formana vyměnil za "novější". Ale za jaké auto, u kterého je dnes výhodný poměr užitná hodnota / náklady / pořizovací cena? A tak, aby tato "výměna" běžnou mladou rodinu s průměrným příjmem nezrujnovala? Domnívám se, že na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. Zahraniční značky jsem zavrhnul (ale třeba se mýlím). Představuji si auto s pořizovací hodnotou tak 130-140tis navíc s tím, že mi vezmo...
Odpověd je hodně složitá. U Formana mi vadí jediná věc a to je pasivní bezpečnost, což je dané dobou vzniku auta. Korozi lze udržet v rozumné míře při trochu udržby skoro u každého vozu (viz moje LADA 1600 z roku 1978 s několika sty tisíci kilometry a absolutně původní plechařinou).
Pokud koupíte Felici, mnoho si z hlediska bezpečnosti nepolepšíte (samozřejmě pokud už nemá Airb, abs a pod.) a navíc se zadlužíte. Osobně bych volil raději intenzivní spoření 2-3roky se starým Formanem a potom koupi nějakého zánovního vozu.
Je to ovšem všechno o prioritách, rozhodně neodsuzuji starší škodovky (mám s nimi velké zkušenosti jako řidič i "opravář"), u jiného auta nenajdete stejný poměr náklady/užitná hodnota.
Vím o čem mluvím, řešil jsem podobný problém ca 2měs. na přelomu roku, kdy jsem prostě řekl, že mi budou peníze na knížce (tady trošku rozdíl) houby platné, když do mě v mém žigulíku (auto pro každodenní jízdu po okolí, do práce a zimní rodinný vůz) někdo vrazí. Vzhledem k tomu že mám zánovní Octávii, myslel jsem na Fábii Combi kvůli pozinku (jinak bych bral Felicii s výbavou z DE okamžitě), jenže jsou předražené a u nás téměř bez výbavy, což vědí dovozci a lifrují je z DE, tady už taky nejsou včerejší a ty auta jsou drahý. Když říkám výbava, znamená to pro mě ABS a min 2Airb. - když už jsem chtěl investovat do relativního bezpečí.
Nakonec nastal zvrat, zavrhnul jsem Škodu objevil Citr.Berlingo a měl štěstí,po dlouhém hledání objevil v DE Citr.Berlingo lehce ťuklé na dveře s motorem 1,4 (ano vím, je celkem slabý) s veškerou výbavou+klima+elektro+2xpos. dveře a pod. z r. 2001 s prokazatelnými kilometry (81 tis.) za cenu (i s opravou)nejlevnější Fábie z r. 2000 s 200000km. A ten prostor! To jsem dokonce chtěl prodat i Octávii, protože jsem si tam připadal jako sardinka. Určitě to auto svojí kvalitou za Fabií, je ale jednoduché, ceny ND celkem levné a má pozink.
Provozní náklady budou ale určitě vyšší než u Formana.
Přeji úspěšné rozhodnutí!