autor článku napisał:
Ještě jsem zapomněl uvést příšernou účinnost světlometů !!! Jedno světlo mám originál a druhé druhovýrobu, ovšem ani to orig. prostě nesvítí. Na to se opravdu těžko zvyká. Zkoušel jsem i 100W a modré žárovky, ale asi jsou špatné z výroby paraboly nebo co..........máte někdo tip???
Děkuji autorovi za zkušenost s Lagunou. Mám totožnou Lagunu (rok výroby, motorizace, karoserie, výbava), kupovanou 2,5 roku zpět, při koupi 125 tis. km, nyní 200 tis. km. Svítivost předních světel mizerná - potvrzuji. S ABS problém nemám, a nemyslím si, že bych nebrzdil zprudka. Motor poddimenzovaný - potvrzuji, předně při rozjedu má s hmotností auta práci, a je přetěžován. Vypozorováno, že přestože se rozjíždím s plynem na podlaze, mají Fabie stejný odpich. Nicméně při nevalném výkonu 66 kW se teprve na stupeň 4 a 5 projeví objem motoru 1,8 l, a to už vidím ve zpětném zrcátku, jak se Fábie vzdalují. Takže Laguna nejen kvůli motoru není příliš pro městský provoz. Je pravdou, že při vyšších otáčkách (nad 3 tis.) je zvuk motoru více slyšet, ale při předjíždění krásně lahodí mému uchu. Karoserie - můj názor je, že Laguna je skvělé rodinné auto, ať už pro rodinu s malými nebo s velkými dětmi. Nemusí se řešit každý centimetr. Já jezdím každodenně do práce 40 km a vozím vzadu bezproblému 3 dospělé osoby - ještě si nestěžovaly na nedostatek prostoru, a ani v zimě nemají potřebu si kvůli nedostatku prostoru sundávat kabáty. Co se prostoru nad hlavou týká, myslím, že osoby s výškou nad 190 cm se mohou cítit méně pohodlně. U Fabie, je i základní manipulace s dítětem při ukládání do autosedačky "problém". Podvozek - měkkost mi tak nevadí, jako "plavání" v zatáčkách a vůbec schopnost poradit si s podélnými nerovnostmi na vozovce. Také výmoly jaksi "cítím" více jak u jiných aut (hlavně srovnání s Fordem Escort r.v. 98). Na autě jsem už měnil všelicos a to předně teď, při 200 tis. km). Byly to klasické spotřební díly, snad jen výjma uložení nápravy vepředu, hned po koupi dvě brzdové hadičky, a problémy s elektrikou (dle autoelektrikáře u francouzů klasika) - přecvaklé a spojené drátky v místě přechodu z karoserie do pátých dveří, systém pojistek nehodlal fungovat. A dále vyhřívání interiéru je málo účinné. Spotřeba je při již zmíněném dojíždění do práce v centru Brna 7 až 8,2 litru v závislosti na častosti pojezdů ve městě. Náhradní díly - tady musím oponovat autorovi článku. Opravdu nejen z vlastních zkušeností vím, že ceny náhradních dílů pro Rencky jsou hódně vysoké (údajně to samé platí u Pažoutů).
Už podle mého srovnání s Fábií může být jasné, že Fábie není mým idolem, ale ať si každý kupuje, co je podle jeho představ to nejvhodnější. Mým představám o autě neodpovídá, a to kvůli ceně ojetin, prostornosti v autě a výkonu motorů (s vyjímkou TDI - proti tomu žádná). Jen můj úsudek - má žena má Escorta kombi, motor 1.6, výkon 66 kW. I když se jedná o 16ventilový Zetec, nemůže se výkonem srovnávat s Lagunou. Od spodu sice pěkně táhne a dá Laguně "na prdel", ale 4. a 5. stupeň, to je slabota, pokud nechcete motor vytáčet, a nedá se předjíždět jinak než na trojku. Spotřeba je stejná, ne-li vyšší jako u Laguny, a to se jedná o motor 1.6 a auto lehčí snad o 200 kg. Nemyslím si, že je Zetec stejný jako HTP, ale řidiči Fábií mě přesvědčují o tom, že motor jejich auta nedosahuje jejich ambic. Minimálně je to otravné, když Vás na konci dědiny před cedulou začnou předjíždět, protože nerespektují povolenou rychlost v obci, dýchají Vám při projíždění obcí celou dobu za krk, a hned jak je v dohledu cedule, už přejíždějí do levého pruhu v momentě, kdy začnu zrychlovat já - kdo koho asi v tom momentě omezuje, hm? V horším případě nedostatečným výkonem svého motoru ohrožují bezpečnost na silnici.
Neřekl bych, že styl jízdy má nějakou souvislost s tím, jak to komu žere, jak tady zaznělo. Já se snažím jezdit šetřivě, i když to neznamená, že se za někým potáhnu 80 km/h. Mám "svou rychlost" v obci a mám "svou rychlost" mimo obec. Koho dojedu, toho předjedu, vyloženě nerad se někoho držím. A stejný styl jízdy budu uplatňovat, ať už budu sedět v TDI, který si vezme 5 litrů nebo v 2.5 Duratec, který bere jednou tolik benzínu. Proč bych měl dávat za benzín třeba jen o korunu více kvůli pár minutám, které "našetřím", nemluvě o vyšším riziku bezpečnosti.
Jak již někde psal p. Vaculík o problému na silnici v podobě řidičů, kteří dostanou služební Octavii a prostě se v ní potřebují vyřádit, řekl bych, že díky tomu, že se možná i častěji v dnešní době jako služebních aut využívá Fábií, platí obdobné právě u Fábií, které jsou na tom ovšem o kapánek hůře s výkonem. No ale na druhou stranu, služební Fábie mají aspoň pár koní navíc, protože vezou pouze řidiče, oproti Fábii, která veze celou rodinu.
Já jsem se před nedávnem rozhodoval, zda nedám Lagunu pryč a nekoupím něco novějšího. Ovšem když jsem srovnal o kolik bych si polepšil při koupi o pět let mladšího auta, rozhodl jsem se raději investovat klidně i 50 tis. do generálky, než kupovat za 200 tis. Kč novější ojetinu přibližně stejných parametrů jako má Laguna. Nemluvě o koupi nového auta, byť i jen Fábie v základní výbavě.
Na závěr. Laguna má své mouchy, už jsem do ní nemálo investoval na opravách, ale svými plusy mě doposud vždy přesvědčila, odpustil jsem jí, a nechal si ji :) (co mě zbývá)
Kdyby náhodou někdo z majitelů Lagun věděl, mám následující problém. Motor mi za studena při rozjezdech "vynechává", projeví se to jen takovým jakoby poškubnutím. Dá se to eliminovat pouze velmi pozvolným přidáváním plynu při rozjezdu. Za tepla to dělá jen na dvojku a trojku při nárůstu otáček vždy při stejné hodnotě, ale zase jen občas, mám pocit, že když předtím dobržďuji motorem, a když se nerozjíždím vyloženě s plynem na podlaze. Svíčky a zapalovací kabely měněny, počítač nevykazuje žádné chyby.