0
powrót
 

diskuze k tématu: „o hybridech si myslím své“

kategorie zaszeregowania tematu:
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Piątek 23.07.2010 11:54,
bubu napisał:
Jo, cital som volakde, ze pan Porsche postavil prototyp Konigstigru s benzino-elektrickym pohonom, skusky boli dcela uspesne ale vzhladom na nedostatok medi v na konci vojny sa uz do seriovej vyroby nedostal. Neslo ale o hybrid ako je napisane v clanku, benzinovy motor tu sluzil cisto ako generator elektriny, pohon zabezpecovali vyhradne elektromotory. No a ja si myslim, ze toto je ta spravna cesta aj dnes, namiesto zlozitych hybridov, ktore na elektriku prejdu 3km a su velmi komplikovane. Benzi...
Na Vámi popsaném principu se pracuje - je již téměř v sériové podobě - u Chrysleru. Konkrétně jejich model VOLT. Spalovací motor je použit pouze jako generátor a pohon zajišťují elektromotory. Bohužel cena je zatím plánována na cca 90 tisíc USD.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Piątek 23.07.2010 16:17, RE: TIGER
slavek styblo napisał:
Ano, diesel elektrické lokomotivy jsou v provozu již desítky let. Ovšem i to je hybridní stroj. jedná se o sériové zapojení spalovacího motoru a elektromotoru. Nevýhodou je, že elektromotor musí být velký a výkonný, protože se výkony obou motorů nemohou sčítat (pro potřebu výkonnových špiček). U aut se s takovým řešením počítá pro některé "plug-in" hybridy.
Dieselelektrická lokomotiva žádný hybridní stroj není, pouze má dieselektrický přenos výkonu a jediným zdrojem výkonu je zde spalovací motor a jedinou zásobárnou energie naftová nádrž. Výkon spalovacího motoru je vyšší než výkon k němu připojeného generátoru a ten je vyšší než výkon připojených trakčních motorů, protože účinnost přenosu výkonu je definičně menší než jedna (běžně je účinnost dieselelektrického výkonu okolo 80 %, což není žádný zázrak, ale bohatě to vyvažuje řada jiných výhod, které se ovšem těžko uplatní u silničních vozidel). Žádná energie se pochopitelně nikde nekumuluje. U některých stojů je sice možný tzv. manipulační pojezd na baterii, ale výhradně za účelem manipulace - například v depu bez nutnosti startování velkého naftového motoru.

Hybridní lokomotiva hodná toho jména existovala už v 80. létech minulého století v soialistickém Československu od ČKD, ta měla kromě spalovacího motoru, generátoru a palivové nádrže i velké baterie, které se dobíjely buď ze sítě a nebo při brzdění. Používala se výhradně pro posun - kde převládají časté rozjezdy a brzdění na úkor jízdy kostantní rychlostí a tudíž je zaručena vysoká efektivita hybridního pohonu. Lokomotiva se nerozšířila mj. pro malou univerzálnost.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Piątek 23.07.2010 16:29, RE: TIGER
David V napisał:
V podstatě se dá elektromotorem osadit každá náprava nebo kolo. ESP je pak naprostá hračka, dokonce je hračka i posílání různých výkonů na různá kola. Ano tato cesta mi taky připadne lepší.
Diesel eletrické lokomotivy se ovšem začaly dělat hlavně kvůli tomu, že by jim při rozjezdech hořely spojky. I měnič by se dost "zapotil" takto to třeba pro trakční motor je naprostá hračka a plynule z 0 se krásně rozjede.
U toho řešení sériového zapojení motorů se pak dají benzínové motory výrazně zjednoduši...
"V podstatě se dá elektromotorem osadit každá náprava nebo kolo. "

Motory v kolech mají jednu obecnou kostrukční nevýhodu - velké neodpružené či málo odpružené hmoty.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Piątek 23.07.2010 16:37, RE: OMYL
Pavlik napisał:
Na Vámi popsaném principu se pracuje - je již téměř v sériové podobě - u Chrysleru. Konkrétně jejich model VOLT. Spalovací motor je použit pouze jako generátor a pohon zajišťují elektromotory. Bohužel cena je zatím plánována na cca 90 tisíc USD.
1. Volt vyrábí chevrolet, v evropě bude prodáván jako Opel Ampera
2. Cena bude cca 40.000 USD
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Piątek 23.07.2010 17:00, RE: TIGER
bubu napisał:
Jo, cital som volakde, ze pan Porsche postavil prototyp Konigstigru s benzino-elektrickym pohonom, skusky boli dcela uspesne ale vzhladom na nedostatok medi v na konci vojny sa uz do seriovej vyroby nedostal. Neslo ale o hybrid ako je napisane v clanku, benzinovy motor tu sluzil cisto ako generator elektriny, pohon zabezpecovali vyhradne elektromotory. No a ja si myslim, ze toto je ta spravna cesta aj dnes, namiesto zlozitych hybridov, ktore na elektriku prejdu 3km a su velmi komplikovane. Benzi...
"Benzinoelektricky alebo dieselelektricky pohon je zlata stredna cesta, ktorou by sa mal uberat vyvoj automobilov"

Jenom pro představu:

- mechanický přenos - účinnost okolo 95-99 % (99% evolventní ozubení dvou kol)
- hydrodynamický měnič - účinost okolo 65-80 %
- elektrický přenos - účinnost okolo 75-80 %. Navíc nevýhoda velké hmotnosti, protože musíte mít rozměrný a těžký generátor a ještě jednou totéž jako motory.

Závěr: Přenášet výkon z hřídele spalovacího motoru na kola elektricjy místo machaniky nedává u osobních autech velký smysl. Bylo by to to málo účinné, velmi drahé a ještě k tomu rozměrné a těžké.

PS: U hybridů nejde jenom jde o to nakombinovat využívání jednotlivých typuů pohonu v rámci zatěžovacího cyklu, ale taky efektivně přenést pohon na kola z co nejmenšími ztrátami. To druhé je velmi těžké, protože stávající přenos mechanický přenos u konvečních aut (motor-převodovka-hnací hřídele kola) je velmi lehký, levný a účinný.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Piątek 23.07.2010 18:23, RE: OMYL
Atomas napisał:
1. Volt vyrábí chevrolet, v evropě bude prodáván jako Opel Ampera
2. Cena bude cca 40.000 USD
Omlouvám se za mystifikaci, máte pravdu - je to Chevrolet. Nicméně cenu jsem nikde nenašel, "oficiální" stránka říká - není zatím stanovena, ale v USA bude Volt splňovat vládní dotační program se zvýhodněním ve výši 7500,-USD. Vzhledem k faktu, že auta v US stojí přibližně polovinu oproti Evropě a že v ČR je (asi jako bonus) podpora těchto vozů doslova nulová - jsem na oficiální "evropskou" cenu opravdu zvědavý.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Sobota 24.07.2010 10:24, Něco mi tu chybí.
Již po dlouhá desetiletí se traduje názor, že automobilky mají v zásobách taková technická řešení, která se obejdou bez ropných produktů. S tímto vždy vyjde při diskuzích na světlo člověk, ketrý ví o autu tolik, že má volant, kola, jo a také motor. To mi tady chybí. Zrovna nedávno mi jeden vzdělanec mimo obor říkal, že nechápe, proč místo plynu nemůže tankovat vodík. Plyn jako plyn. Takže, kam se ztratil vodík?
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Sobota 24.07.2010 19:17, Opačný koncept
Co se hybridů týká, nějak mi přijde celý koncept na hlavu.
Nejsem konstruktér, a tak mi hlavou stále vrtá, proč nevytvoří takový model, kdy by spalovací motor fungoval pouze jako generátor, kdy by při nedostatku nabití baterie běžel právě spalovací motor. Pro pohon by pak sloužil výhradně elektromotor, který by při brždění samozřejmě zužitkovával zbytkovou energii.
Převodovka by mohla z auta ven, stejně jako další harampádí spojené se spalovacími agregáty. Spalovací agregát by mohl běžet stále v optimálním spalovacím cyklu. Konstrukce by mohla být jednodušší.
Další věcí je, zda bude politická a ekomomická vůle prosadit elektromobily. Automobilky do nich začínají sypat zřejmě hodně peněz a nutně budou chtít, aby se finance vrátili. Jenže to už abysme stavěli ekologický Temelín2 a rovnou připravili další blok i pro Dukovany...
Možná se mnou někteří nebudou souhlasit, ale myslím, že ekologické vozy skončili s dobou 120tek, žigulů apod. Ekologie vozu je dána i jeho konstrukční složitostí.
Netvrdím, že hybridní Lexusy či Priusy jsou špatné vozy. Ale rozhodně nemají nic společného s ekologií. Jsou to jen dnešní high-tech vozy. Nic víc, nic míň (můj názor).
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Poniedziałek 26.07.2010 18:15, RE: Opačný koncept
rohYpnol napisał:
Co se hybridů týká, nějak mi přijde celý koncept na hlavu.
Nejsem konstruktér, a tak mi hlavou stále vrtá, proč nevytvoří takový model, kdy by spalovací motor fungoval pouze jako generátor, kdy by při nedostatku nabití baterie běžel právě spalovací motor. Pro pohon by pak sloužil výhradně elektromotor, který by při brždění samozřejmě zužitkovával zbytkovou energii.
Převodovka by mohla z auta ven, stejně jako další harampádí spojené se spalovacími agregáty. Spalovací agregát by mohl běžet stále v...
Ale takové vozidlo již existuje- jmenuje se to Chevrolet Volt a začne se to prodávat nejprve v USA a pak později snad i v Evropě pod značkou Opel. Ale už je to delší dobu, co jsem naposledy o tomto voze něco četl, tak nevím, jestli to nakonec nezabalili... Jinak u toho auta (měli už postavených několik prototypů) fungoval spalovací motor jen na to, aby vyráběl energii pro elektromotor a vozidlo jelo čistě na ten elektromotor. Bylo to docela velké auto typu MPV (větší Opel Zafira) a spotřeba tam vycházela na 5-6l benzínu/100km a jízdní vlastnosti byly velmi dobré... Myslím si, že tohle je rozumná cesta, jednak je to asi jednodušší než všelijaké systémy s bateriemi a kombinovaným provozem na elektriku a na benzín, a spotřeba 5-6l benzínu na docela velké auto je celkem slušná (s adekvátním benzínovým motorem by to žralo alespoň 8-10l). To je vše co si o tomto projektu pamatuji...
reagować
1 2 3


przep. aktualizację
ten temat obserwujesz

zakończyć obserwację danego tematu


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, wszelkie prawa zastrzeżone.