bubu napisał:
Takze este raz. Turbo nespina. Turboduchadlo sa zacne tocit ihned po nastartovani a dotoci sa az ked zhasnete motor. Nezalezi kolko kusov dmychadel je v motorovom priestore. Male turbo ducha uz od malych otacok, lebo je lahke atd. ale ma obmedzeny vykon. To mate jak z vrtulou na vrtulovom lietadle. Od istych otacok vrtule sa zacne jej vykon znizovat. Ked male turbo dosiahne svoj vykonnostny strop, tak sa zrejme sanie prepne na velke turbo, ktore sa akurat dostava do optimalnych otacok. Obidve tu...
Včera jsem neměl čas se kouknou na regulace turbomotorů. To co tady zaznělo, se vším souhlasím. Pojmem spínání turba spíše vyjadřuji bod, kdy proud výfukových plynů není by-passován a jde přímo na turbínku. Jeho závislost může být dvojí (zatím to nemohu podložit - vychází to z doměnky a principu práce stroje)
1) na objemu spalin
2) na podmínkách ve válci
ad 1 ) u naftového motoru, když sešlápnu plyn, tak se do konstantního množství vzduchu okamžitě nastříká velké množství paliva, proto ty vysoké točivé momenty hned dole. Tím mi naroste množství a tlak spalin, který roztočí turbínu - nesprávně označený bod sepnutí. Dmychadlo do válce naplní ětší mnošství vzduchu, než je jeho přirozená sací schopnost a je tedy možné dávkovat více paliva a tím získat větší výkon
ad 2 ) pokud senzor detonačního spalování vyhodnotí jeho hrozbu, tak se výfukové plyny neustále by-passují, protože větší objem směsi je do válce nežádoucí a turbodmychadlo se roztáčí až v okamžiku, kdy tato hrozba pomíjí
Velikost turba hraje bez diskuze také velkou roli. Nastuduju v literatuře.