Pavlik napisał:
U "dusíku" v pneu se pána musím zastat. Také to používám několik let a svůj efekt to má. Objem plynu se samozřejmě mění, ale nikoli tak dramaticky jako u vzduchu. Navíc je výhodou menší samovolný pokles tlaku v pneu z důvodu menší prostupnosti plynu přes pneu - kontrolovat stačí 2x za sezónu (vyzkoušeno). Ovšem o rozdílu v pružení vozu při použití dusíku pochybuji, sám jsem rozdíl při profilu pneu 55 nepoznal ani nečekal.
Napíšu k tomu pár fakt:
Obsah dusíku v atmosféře je 78%, kyslíku necelých 21%, CO2 1% a zbytek jsou vzácné plyny. Ve vzduchu je také rozpuštěna vodní pára, která je vnímána jako vzdučná vlhkost. Pokud je všechno v pplynném stavu, tak se to chová jako homogenní plyn a má tato směs stejné termomechanické vlastnosti, jako jakýkoliv homogenní plyn. Tyto vlastnosti popisuje takzvaná stavová rovnice. V praxi to znamená že vzduch mění svůj objem stejně dramaticky, jako čistý dusík!
Jediný problém může nastat v okamžiku, kdy se do pneumatik dostane zásadnější podíl vodních pak, které při chladu zkondenzují a jejich parciální tlak 1000x klesne, což ovlivní výsledný tlak v pneumatice, ovšem za svých 10 let si nepamatuji, že bych tento problém u vzduchu musel řešit.
Co se týče disipace vzduchu z pneumatik, tak pokud bychom se přidrželi teorie, že dusík je v kolech stabilnější, tak potom dochází k disipaci té kyslíkové složky, čímž při poklesu tlaku a dofoukáním opětovně vzduchem vlastně zvyšujeme koncentraci dusíku v pneu a za 2 až 3 doplnění si dusíkovou náplň vlastně vyrobíme sami. To je ale blábol co? Ale to netvrdím já, to tvrgí gumaři, ktarým to lidi baští a ochotně jim za to ještě platí. Takže pokud z gumy uniká náplň, tak je lhostejné, jestli jde o dusík nebo vzduch a pokud už by opravdu docházelo k disipaci (což je vlastně prostup přímo hmotou), tak menší dusíkové molekuly budou unikat ochotněji než větší a těžší kyslíkové.
Výpočtem ze stavové rovnice se lze dostat k závislosti, že změna teploty v pneu o 10°C má za následek změnu tlaku o cca 0,1 bar. To jsem i ověřil několikerým měřením. Dělal jsem to jen se vzduchem, protože se nenechám okrádat pneuservisy za použití lží. Avšak tvrdím, že se stejným způsobem bude chovat každá pneumatika plněná jakýmkoliv plynem. A mně můžete věřit, já narozdíl od gumařů na to mám glejt ze školy
Řeknu 3 základní výhody dusíku:
- snížení obsahu vodních par, které by mohly vést ke kolísání tlaku
- snížení obsahu oleje z kompresoru
- dusík se při požáru vozidla nepodílí na hoření
Pokud někomu ty prachy, za tyhle 3 body stojí, ať je klidně dá, ale nehodlám platit za něco, co můžu mít z 80% zadarmo.