0
powrót
 

diskuze k tématu: Má smysl tankovat vysokooktanové benzíny do Mazdy 2?

kategorie zaszeregowania tematu: poradna, jaké palivo vybrat, japonská vozidla
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 07:24, Pane Ivane,
moc nerozumím tomu, proč při dnešních cenách paliv někdo chce tankovat 100-oktanové palivo. Já tak činím, protože mi to technický průkaz doporučuje, a většinou skončím u té stovky, protože předepsanou 98-ku skoro nikde nemají.
Na druhou stranu, ačkoliv mám motor s přímým vstřikováním a v technickém průkaze je napsáno jako doporučené palivo 98-ka, na nádrži je uvedeno, že můžu tankovat cokoliv od 91 do 102 oktanů. Což mi docela dává smysl, protože se auto vozí také do USA a tam prý je 91oktanové palivo zcela běžné.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 07:45, RE: Pane Ivane,
Michal napisał:
moc nerozumím tomu, proč při dnešních cenách paliv někdo chce tankovat 100-oktanové palivo. Já tak činím, protože mi to technický průkaz doporučuje, a většinou skončím u té stovky, protože předepsanou 98-ku skoro nikde nemají.
Na druhou stranu, ačkoliv mám motor s přímým vstřikováním a v technickém průkaze je napsáno jako doporučené palivo 98-ka, na nádrži je uvedeno, že můžu tankovat cokoliv od 91 do 102 oktanů. Což mi docela dává smysl, protože se auto vozí také do USA a tam prý je 91oktanové palivo zcela běžné.
V USA je prý běžný 88oktanový benzin, ta 91 by tak byla taky nějaká lepší verze, ale nikdy jsem tam nebyl, čili z vlastní zkušenosti nemohu potvrdit. Nicméně do aut liju výhradně Benzinu Verva 100 - je za cenu "obyčejného" Shell V-Power 95, rozdíl (mezi obyčejným naturalem) menší než 20 korun na 100 km přežiju a důvod, proč beru zrovna tohle, je placebo efekt - kdysi v Autodieselu dělali dlouhodobý test ceedu s CRDi motorem, tankovali Benzinu Verva Diesel a po skončení testu motor proměřili - měl větší výkon než na začátku testu a vykazoval minimální opotřebení. Takže si říkám, že když mají kvalitní naftu, tak snad i benzin. Liju ho i do motorky a celkem by mě zajímalo, jak to funguje (technicky) tam.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 07:54, RE: Pane Ivane,
Giorgio napisał:
V USA je prý běžný 88oktanový benzin, ta 91 by tak byla taky nějaká lepší verze, ale nikdy jsem tam nebyl, čili z vlastní zkušenosti nemohu potvrdit. Nicméně do aut liju výhradně Benzinu Verva 100 - je za cenu "obyčejného" Shell V-Power 95, rozdíl (mezi obyčejným naturalem) menší než 20 korun na 100 km přežiju a důvod, proč beru zrovna tohle, je placebo efekt - kdysi v Autodieselu dělali dlouhodobý test ceedu s CRDi motorem, tankovali Benzinu Verva Diesel a po skončení testu motor proměřili - mě...
No, rozdíl mezi 95kou a 100kou pozoruju, sníží se mi spotřeba o cca 0,5 litru. A opravdu to jede o fousek líp.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 08:51, Popis
Ten popis OČ se mi zrovna moc nelíbí. Hluchá místa, směs blíže ke svíčce. Čím větší stlačení, tím méně hluchých míst. Tak s těmito quasitechnickými popisy jsem se skutečně ještě nesetkal. Nebo, že třeba turbomotory mají vyšší kompresní poměr. Naopak, mají ho nižší a komprese je potom součtem statické a dynamické složky. Statická je dána geometrií (kompresní poměr) a dynamická dmychadlem (stupeň plnění nebo tak nějak).
Jinak OČ opravdu udává odolnost paliva proti samozápalu, proti této větě nic nemám.
Hluchá místa, tím se možná myslí místa, u kterých hrozí detonační spalování, ale ty tak ani nemají moc co do činění s kompresním poměrem, jako s geometrií motoru. Jsou to místa, kde jsou části motoru lokálně nejteplejší a při stlačení směsi v nich dochází právě k nahodilé iniciaci (detonační spalování nebo-li klepání motoru). Jsou "kouty" nebo výstupky (klidně i příliš horká svíčka iniciuje detonaci, aniž přeskočí jiskra) spalovacího prostoru, které se špatně chladí, proto se spalovací komora navrhuje tak, aby tato místa ochlazovala nasávaná směs (skupenské teplo paliva). Proto jsou přímovstřikové motory v chlazení spalovacího prostoru účinnější. Palivo se stříká přímo do válce, a tedy se neodpařuje ještě v sacím kanále. Také se dá tryska pěkně nasměrovat.
Dále se upravuje předstih, který říká kolik stupňů natočení kliky před horní úvratí dojde k zážehu, aby se maximální tlak rozvinul ve správný okamžik a předešlo se klepání. Tento předstih se mění s otáčkami a zatížením motoru. Tohle jsou všechno věci, které ovnivňují, zda ke klepání dojde nebo ne.
Směs blíže ke svíčce je také vagní pojem. Plamen se šíří po kulových vrstvách a s ohledem na to se zase navrhuje spalovací prostor. Plamen se má šířit rovnoměrně a postupně narůstat tlak. Detonační spalování znamená nekontrolovaný pulzující skokový nárůst tlaku, což motor značně namáhá a dlouhodobě ho tyto rázy mohou poškodit. Moderní motory mají senzor klepání, který je schopen některý řízený parametr na motoru upravit a klepání do určité míry ovlivnit.
Při běžném provozu se nejčastěji setkáme s klepáním v nízkých otáčkách, kdy se snažíme vůz rozjet třeba na 3-ku skoro z volnoběhu. Protože je malý předstih, tak se směs stlačí relativně na vyšší tlak (než dojde k zážehu) a začnou ještě před zážehem vznikat detonační "jádra". To je stav, který se dá ovlivnit právě volbou paliva s vyšším oktanovým číslem a tam bude rozdíl mezi BA91 a BA100 velmi patrný.

Moje rada je: Zkuste natankovat 98-ku nebo 100-ku, pokud se Vám bude subjektivně zdát, že je motor v nižších otáčkách ochotnější spolupracovat (což bych já očekával) a bude Vám to za zvýšenou cenu paliva a možná lehce nižší spotřebu stát, klidně tak čiňte, motor palivem s vyšším OČ nepoškodíte.

Nejsem původně motorář a lovil jsem to v hlavě, takže skutečné odborníky prosím o upřesnění a shovívavost
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 09:21, RE: Popis
David V napisał:
Ten popis OČ se mi zrovna moc nelíbí. Hluchá místa, směs blíže ke svíčce. Čím větší stlačení, tím méně hluchých míst. Tak s těmito quasitechnickými popisy jsem se skutečně ještě nesetkal. Nebo, že třeba turbomotory mají vyšší kompresní poměr. Naopak, mají ho nižší a komprese je potom součtem statické a dynamické složky. Statická je dána geometrií (kompresní poměr) a dynamická dmychadlem (stupeň plnění nebo tak nějak).
Jinak OČ opravdu udává odolnost paliva proti samozápalu, proti této větě nic ...
Petr Varadi

Dobrý den pane Davide,

omlouvám se za nepřesnost týkající se kompresního tlaku u turbomotorů. Děkuji za upozornění, v textu to opravím.

Petr Varadi
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 11:15, RE: Pane Ivane,
Giorgio napisał:
V USA je prý běžný 88oktanový benzin, ta 91 by tak byla taky nějaká lepší verze, ale nikdy jsem tam nebyl, čili z vlastní zkušenosti nemohu potvrdit. Nicméně do aut liju výhradně Benzinu Verva 100 - je za cenu "obyčejného" Shell V-Power 95, rozdíl (mezi obyčejným naturalem) menší než 20 korun na 100 km přežiju a důvod, proč beru zrovna tohle, je placebo efekt - kdysi v Autodieselu dělali dlouhodobý test ceedu s CRDi motorem, tankovali Benzinu Verva Diesel a po skončení testu motor proměřili - mě...
Nemohl se ten motor mezitím prostě "zajet"? Změnit charakteristiku motoru by se mělo dát i způsobem jízdy ne? Jak hodně ho točím apod. <br>
Na aditiva se koukám tak trochu jako na potravinové doplňky a vitamíny. Když se to přehání tak nejen že nepomáhají, ale některé dokonce škodí. Jestli se dožiješ do 100 let taky asi moc nesouvisí s tím jestli denně sníš jeden multivitamin.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 11:22, Placebo
jsem zastáncem názoru, že je to v naprosté většine případů o placebo efektu. ADAC dělal test pro různá auta, od nějakého Pola po 911 a zkoušeli 100oktan. Rozdíl ve výkonu byl buď nulový nebo do 2kW (hlavně přímovstřikové motory). Což stejně nikdo nepozná, teda kromě placení na pumpě a neospravedlní to ani o 0,5l nižší spotřeba. Sám jsem to zkoušel už na 4 autech, vždy minimálně 50km, bez efektu.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 11:31, RE: Pane Ivane,
Petr S napisał:
Nemohl se ten motor mezitím prostě "zajet"? Změnit charakteristiku motoru by se mělo dát i způsobem jízdy ne? Jak hodně ho točím apod. <br>
Na aditiva se koukám tak trochu jako na potravinové doplňky a vitamíny. Když se to přehání tak nejen že nepomáhají, ale některé dokonce škodí. Jestli se dožiješ do 100 let taky asi moc nesouvisí s tím jestli denně sníš jeden multivitamin.
souhlas s Petrem S, to, že má motor po 100tkm mírně vyšší výkon než za syrova není nic zvláštního. Rozdíl do 3-5kW je celkem bežný. Stejně tak zrychlení na 100 se může po 10tkm mírně lepšit, což jsi tam zřejmě četl taky, pokud to byl Neměcký test Autobildu na 100tkm. Palivo tomu určitě pomohlo, to ano, ale i bez něj se to dá dosáhnout.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 12:32, RE: Pane Ivane,
Tomi napisał:
souhlas s Petrem S, to, že má motor po 100tkm mírně vyšší výkon než za syrova není nic zvláštního. Rozdíl do 3-5kW je celkem bežný. Stejně tak zrychlení na 100 se může po 10tkm mírně lepšit, což jsi tam zřejmě četl taky, pokud to byl Neměcký test Autobildu na 100tkm. Palivo tomu určitě pomohlo, to ano, ale i bez něj se to dá dosáhnout.
Bylo to 9,5 kW, což už podle mě není málo. Viz: http://www.auto.cz/paliva-verva-benzina-obstla-v-testu-tasopisu-autodiesel-23051
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 12:42, RE: Placebo
Tomi napisał:
jsem zastáncem názoru, že je to v naprosté většine případů o placebo efektu. ADAC dělal test pro různá auta, od nějakého Pola po 911 a zkoušeli 100oktan. Rozdíl ve výkonu byl buď nulový nebo do 2kW (hlavně přímovstřikové motory). Což stejně nikdo nepozná, teda kromě placení na pumpě a neospravedlní to ani o 0,5l nižší spotřeba. Sám jsem to zkoušel už na 4 autech, vždy minimálně 50km, bez efektu.
Nemyslím, že je to placebo, pokud se skutečně jedná o rozdíl oktanového čísla. Stejné placebo by se potom mělo dostavit i při použití N91 místo N95 a přesto neznám nikoho, kdo by N91 tankoval, i když to výrobce povoluje.
Teď mám koní dostatek, ale na předchozím autě jsem párkrát vyšší OČ zkoušel a vždy to bylo s lepší odezvou v nízkých otáčkách, jak se říká, nechal si ten motor víc líbit. Proto radím vyzkoušet a podle výsledku se rozhodnout.
Apropos, není mi jasné, jak se to dá vyzkoušet na 50-ti kilometrech? To se musí přijet se skoro prázdnou nádrží a natankovat plnou jiného benzínu, aby směs měla spíše těch více oktanů než těch původních méně.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 13:22, RE: Placebo
David V napisał:
Nemyslím, že je to placebo, pokud se skutečně jedná o rozdíl oktanového čísla. Stejné placebo by se potom mělo dostavit i při použití N91 místo N95 a přesto neznám nikoho, kdo by N91 tankoval, i když to výrobce povoluje.
Teď mám koní dostatek, ale na předchozím autě jsem párkrát vyšší OČ zkoušel a vždy to bylo s lepší odezvou v nízkých otáčkách, jak se říká, nechal si ten motor víc líbit. Proto radím vyzkoušet a podle výsledku se rozhodnout.
Apropos, není mi jasné, jak se to dá vyzkoušet na 5...
Měl jsem za to že výrobci doporučují v poslední době (min. 10 let naz5) aspoň u benzínových atmosfér N95, ale možná se pletu. Každopádně čepuju to co mám napsané na víčku od nádrže, a tam je N95.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 13:22, RE: Placebo
David V napisał:
Nemyslím, že je to placebo, pokud se skutečně jedná o rozdíl oktanového čísla. Stejné placebo by se potom mělo dostavit i při použití N91 místo N95 a přesto neznám nikoho, kdo by N91 tankoval, i když to výrobce povoluje.
Teď mám koní dostatek, ale na předchozím autě jsem párkrát vyšší OČ zkoušel a vždy to bylo s lepší odezvou v nízkých otáčkách, jak se říká, nechal si ten motor víc líbit. Proto radím vyzkoušet a podle výsledku se rozhodnout.
Apropos, není mi jasné, jak se to dá vyzkoušet na 5...
Měl jsem za to že výrobci doporučují v poslední době (min. 10 let naz5) aspoň u benzínových atmosfér N95, ale možná se pletu. Každopádně čepuju to co mám napsané na víčku od nádrže, a tam je N95.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 13:26, RE: Pane Ivane,
Giorgio napisał:
Bylo to 9,5 kW, což už podle mě není málo. Viz: http://www.auto.cz/paliva-verva-benzina-obstla-v-testu-tasopisu-autodiesel-23051
Ten článek na mě působí, že je to PR, jak z reklamního letáku. Ale pravda co tam píšou být samozřejmě může.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 13:37, RE: Placebo
Petr S napisał:
Měl jsem za to že výrobci doporučují v poslední době (min. 10 let naz5) aspoň u benzínových atmosfér N95, ale možná se pletu. Každopádně čepuju to co mám napsané na víčku od nádrže, a tam je N95.
Doporučení je jedna věc, ale u některých aut je v manuálu napsáno, že je lze provozovat na N91 s mírným snížením výkonu. Já si nemyslím, že těch 20 halířů / litr se vyplatí, ale prostě některá i moderní benzínová auta N91 zvládnou, zejména pokud jsou vybavena čidlem klepání. Myslím, že kolega má Roomstera 1.2 HTP a zrovna může na N91-ku jezdit (ale nedělá to).
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 14:13, RE: Placebo
David V napisał:
Nemyslím, že je to placebo, pokud se skutečně jedná o rozdíl oktanového čísla. Stejné placebo by se potom mělo dostavit i při použití N91 místo N95 a přesto neznám nikoho, kdo by N91 tankoval, i když to výrobce povoluje.
Teď mám koní dostatek, ale na předchozím autě jsem párkrát vyšší OČ zkoušel a vždy to bylo s lepší odezvou v nízkých otáčkách, jak se říká, nechal si ten motor víc líbit. Proto radím vyzkoušet a podle výsledku se rozhodnout.
Apropos, není mi jasné, jak se to dá vyzkoušet na 5...
Je nutné si připomenout proč je nabízen 100 oktan. Vyzdvihuje se zejména jedna věc - vyšší výkon motoru. ano, motor se líp sebere z nízkých otáček a řidič má dojem, že najednou motor líp jede v celém spektru ...Nejede, cca 2kW nepoznáš. Výkon naroste nepatrně a celý marketingový tah je jen o tom navodit, že výkon motoru vzroste. A o tom se rád přesvědčíš, když vysázíš na pokladně o pár stovek víc. Nikdo si nejede pro 100oktan,aby mohl jezdit s motorem v nižších otáčkách.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 14:31, RE: Pane Ivane,
Petr S napisał:
Ten článek na mě působí, že je to PR, jak z reklamního letáku. Ale pravda co tam píšou být samozřejmě může.
to je vtip ne :) v článku se uvádí, že po 70tkm měl motor 94,5kW. A kolik měl na začátku???
Na těch samých stránkách si najdi test Octavie 1,9tdi 77kw a podívej se kolik jí naměřily před čiptuningem. (+10kW oproti 77kW). To, že má motor na papíře od výrobce x kW a ve skutečnosti lehce víc je už několikrát prokázaný stav. Takže tady žádný důkaz nevidím.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 14:36, RE: Placebo
David V napisał:
Doporučení je jedna věc, ale u některých aut je v manuálu napsáno, že je lze provozovat na N91 s mírným snížením výkonu. Já si nemyslím, že těch 20 halířů / litr se vyplatí, ale prostě některá i moderní benzínová auta N91 zvládnou, zejména pokud jsou vybavena čidlem klepání. Myslím, že kolega má Roomstera 1.2 HTP a zrovna může na N91-ku jezdit (ale nedělá to).
Zrovna u 1.2 HTP bych byl opatrny, horsi benzin se brzo podepise na sedlech ventilu, a generalka hlavy je tady )
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 17:53, RE: Placebo
Tomi napisał:
Je nutné si připomenout proč je nabízen 100 oktan. Vyzdvihuje se zejména jedna věc - vyšší výkon motoru. ano, motor se líp sebere z nízkých otáček a řidič má dojem, že najednou motor líp jede v celém spektru ...Nejede, cca 2kW nepoznáš. Výkon naroste nepatrně a celý marketingový tah je jen o tom navodit, že výkon motoru vzroste. A o tom se rád přesvědčíš, když vysázíš na pokladně o pár stovek víc. Nikdo si nejede pro 100oktan,aby mohl jezdit s motorem v nižších otáčkách.
Nevidíš do hlavy všem - já ten benzin netankuju kvůli vyššímu výkonu, ale kvůli ryze subjektivnímu pocitu a naději, že snad déle vydrží. A za to těch pár korun navíc klidně dám.
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 18:00, RE: Pane Ivane,
Tomi napisał:
to je vtip ne :) v článku se uvádí, že po 70tkm měl motor 94,5kW. A kolik měl na začátku???
Na těch samých stránkách si najdi test Octavie 1,9tdi 77kw a podívej se kolik jí naměřily před čiptuningem. (+10kW oproti 77kW). To, že má motor na papíře od výrobce x kW a ve skutečnosti lehce víc je už několikrát prokázaný stav. Takže tady žádný důkaz nevidím.
Ten odkaz je jen odkaz na jiný článek z jiného média stejného vydavatelství. Možná se v původním textu měřil i vstupní výkon, nicméně pro mě jako absolutně netechnického člověka je z toho zřejmé, že při 70 tkm měl motor víc života než na papíře (o více jak 10 %) a zároveň nepředpokládám, že to v Žilině postavili tak, aby auto mělo výkon rakety. Takže i kdyby ten výkon například zůstal zachován, při dané porcit kilometrů už to samo o sobě stačí - aspoň mi - pokud bych měl stejný efekt (auto mám od novoty a aktuálně s cca 48 tkm).
reagować
niezalogowany użytkownik
ilość wystąpień-
data registracji-
Wtorek 07.06.2011 20:06, RE: Pane Ivane,
Giorgio napisał:
Ten odkaz je jen odkaz na jiný článek z jiného média stejného vydavatelství. Možná se v původním textu měřil i vstupní výkon, nicméně pro mě jako absolutně netechnického člověka je z toho zřejmé, že při 70 tkm měl motor víc života než na papíře (o více jak 10 %) a zároveň nepředpokládám, že to v Žilině postavili tak, aby auto mělo výkon rakety. Takže i kdyby ten výkon například zůstal zachován, při dané porcit kilometrů už to samo o sobě stačí - aspoň mi - pokud bych měl stejný efekt (auto mám o...
je běžné, že některá auta mají po vyjetí z továrny větší výkon v reálu (např. na brzdě), než na papíře. A to klidně i o 10%. Víc už komentovat nebudu.
reagować
1 2


przep. aktualizację
ten temat obserwujesz

zakończyć obserwację danego tematu

podobne samochody w ofercie:


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, wszelkie prawa zastrzeżone.