David V napisał:
.....a nesouhlasím s tím, protože když "budou poskytovat lepší přilnavost za mokra a efektivněji odvádět vodu", je lepší je mít na přední nápravě, kterou řídím a ze 70% brzdím. A u předokolek ještě přenáším výkon motoru. U zadokolek je to otázka, tedy u zimních je to otázka, jestli se chci vyhrabat nebo řídit....Ale u předokolek mi přijde daleko logičtější novou gumu dát na přední nápravu, kterou poháním, brzdím a řídím a často v kombinaci, kde nejhorší je brzdit a řídit.Jsem zvědav na zkušenosti ostatních. Já mám letos nové zimní pouze na přední nápravě a s jejich výkonem jsem spokojen v porovnání s loňskem, kdy jsem se už nemohl nikde na sněhu vyhrabat, byť měly staré vzorek 7mm. Ano, připouštím, že na mokru (ne na sněhu ani suchu ani čisté vodě) v kombinaci s blátíčkem mi 2x lehce klouzl zadek, z čehož ESP zareagovalo 1x a ani jednou to nebylo úplně překvapení. Takže toť má zkušenost.
Taky mi nové pneu dozadu v servise doporučovali - lepší vzorek na zadní nápravu, horší na přední. No nedal jsem se a nové šly automaticky na předek
Přemýšlel jsem nad tím a řekl bych ale, že myšlenka tohoto je v tom, že mám-li na přední nápravě méně vzorku, než na zadní nápravě, tak akvaplaning předních kol nastane při nižší rychlosti než kol zadních. Kdežto v opačném případě - vzorek předních kol větší než vzorek zadních kol - tak akvaplanink zadních kol může nastat ve chvíli, kdy přední kola ještě "drží" na cestě. A troufám si trvdit, že skoro nikdo z nás akvaplaning pouze zadních kol při jízdě přímým směrem nedokáže rozpoznat (předpokládám přední náhon tak jak jej má 95 procent aut). Když pak ale potřebuji zabočit, hrozí nebezpečí smyku zadních kol ikdyž přední ještě drží. Takhle si já vysvětluji, proč nám servisy nové pneu doporučují dozadu. Prostě ojetá kola vepředu člověku ani nedovolí vyvinout vyšší rychlost pro něj nebezpečnou. Ojetá kola na zadní nápravě ano a na vodě se aquaplanink zadních kol projeví až budete potřebovat zabočit a pak už může být na brzdění i pozdě.
Davide kdybys ty zimní kola měl opačně než popisuješ, na konci příspěvku, zadek ti nikdy neustřelí, protože díky sjetým předním pneu bys jel vědomně celkově pomalejí/opatrněji. A to je ten důvod.
Je třeba brát v potaz i to, že jsou řidiči a řidiči. Tipuji, že všichni co tu chodíme a čteme, tak se s takovou situací dokážeme vypořádat a víme co se a hlavně proč s autem děje. No a pak je tu druhá skupina řidíčů typu " jsem rád že jedu a dojedu" kteří by při smyku nebo uklouznutí kol byli vcelku v háji. Pro ty tato servisní doporučení jsou vhodná a věřím, že z opatrnosti je i akceptují.
Petr