tesna napisał:
Když to srovnáváš s 1.6 v benzínu, tak by mě zajímalo, jak si k těm číslům došel.
1.6 má proti výkonově srovnatelné naftě vyšší spotřebu při normálním režimu zhruba o 2 litry (5,0-5,5 vs. 7,0-7,5). Při prakticky srovnatelných nákladech na bezín i naftu v posledních letech to dělá rozdíl nějakých 0,56 Kč/km pro naftu. Při 140tkm - 78.400 Kč. Ztráta při prodeji díky vyšší pořizovací ceně bude také vyšší, odhadem o 30.000 Kč.
Když na servis za 4 roky přidám 10 litrů vůči benálu a na pojistku (př...
Srovnávám renault megane 1,5 dci a 1,6 benzin - škodu nevlastním.
- Pořizovací cena nafty je + 50 tisíc proti 1,6 benzínu
- Servisní prohlídka stojí u nafty o 2 tisíce více a je po 20 tis.km, u benzínu je po 30 tis.km - to je nafta 63 tisíc/benzín 28 tisíc
- Prodejní cena je u nafty o cca 30 tisíc vyšší - to je ztráta hodnoty o 20 tisíc.
- Pojistku neřeším (havarijní), neboť rozdíl byl u leasingu mezi benzínem a naftou do 1000 Kč za rok.
Cena nafty je průměrně o 1 Kč na litr nižší (při kolísavých cenách to tak zhruba vychází), zvolil jsem cenu 27 nafta a 28 benzín - vím, že teď to nesedí a rozdíl je 2-2,5 na litr.
Spotřeba je u mé nafty dlouhodobá 5,3 (výrobce udává 4,7), u benzínu jsem měl 8,5 (měl jsem možnost jej 14 dní využívat jako náhradní vůz). Z toho vyplývají náklady na 140 000 km ve výši 200 340,-Kč pro naftu a 333 220,-Kč pro benzín (fuj to jsou cifry).
Takže rozdíl činí 132 tisíc.
Odečtu 35 za servis a 20 za ztrátu hodnoty.
Pravda, není to 100 tisíc - je to "pouze" 77 tisíc.
PS: o "konzervativním" zhodnocování peněz nemá cenu se bavit, jelikož běžně nabízené úroky nepokrývají ani inflaci - nehledě na skutečnost, že koupě auta JE, vzhledem k propadu jeho hodnoty, naprostým VYHOZENÍM PENĚZ. Bohužel, většina z nás auto potřebuje.