Pavlik napisał:
Ekologie je krásná věc - nicméně pokud správně počítám, ušetřil jsem na svých 140 tisících km za 4 roky s dieselem okolo 100 tisíc Kč. A to prosím po odpočtu vyšších nákladů na servis dieselu i smazání příplatku 50 tisíc za pořízení (proti benzínu 1,6). Navíc vůz nyní prodám za citelně více než benzínovou verzi (beru jako etalon stále 1,6). Jak říkám - ekologie je krásná, ale ekonomie je mi milejší.
PS: můj vůz plní zmiňovanou normu euro IV, má filtr pevných částic a emise CO2 na úrovni 140 g/km.
Když to srovnáváš s 1.6 v benzínu, tak by mě zajímalo, jak si k těm číslům došel.
1.6 má proti výkonově srovnatelné naftě vyšší spotřebu při normálním režimu zhruba o 2 litry (5,0-5,5 vs. 7,0-7,5). Při prakticky srovnatelných nákladech na bezín i naftu v posledních letech to dělá rozdíl nějakých 0,56 Kč/km pro naftu. Při 140tkm - 78.400 Kč. Ztráta při prodeji díky vyšší pořizovací ceně bude také vyšší, odhadem o 30.000 Kč.
Když na servis za 4 roky přidám 10 litrů vůči benálu a na pojistku (předpokládám vyšší kategorii u nafty a havarijku z vyšší ceny vozu) dalších 10, tak se úspora smrskává na bídných 28.000 ... A to vše při nákladech, které jsi do auta vrazil, když bys ho dnes prodal okolo 0,6M. Úspora pod 5 procent, a to nepočítám náklady ušlé příležitosti, když bys 50 litrů ušetřené na začátku za nákup benzínové verze nějak spořil nebo konzervatiněji zhodnocoval, pak jsi okolo 3% ....
Pokud jsem se někde výrazně sekl, klidně mě oprav, počítal jsem to na kategorii auta OII 1.6 MPi vs srovnatelná nafta.