pargi napisał:
A co si třeba myslíš o čipování oněch tzv. kultovních TDi (ale aji jiných traktorů) z 66 kW verze na 81, nebo 81 na 96 (na jiném servru jsem se dokonce zapletl do diskuze s člověkem, který čipnul tenhle motor na 113 kW, i když to myslím byla původně 77)..řekněme že blok, písty, ojnice, klikovky jsou totožné, ale co zbytek? Jestli jsou konstrukčně všechny totožné (což asi nejsou, jelikož některé varianty dělí klidně 10 let, několik inovací, jiná turba, dobové emisní normy a pod.), pak budu jednou...
U čipování se vychází z jednoduché úvahy. Do motoru je potřeba dostat víc vzduchu, aby se po nadávkování paliva dalo uvolnit více tepla. Klíčové je omezení plnicího tlaku (když je plyn stlačený, obsahuje ve stejném objemu více molekul - řečeno naprosto triviálně). Tuner tedy zvedne plnicí tlak (pokud to ještě turbína dovoluje), čímž se zvedne ona hmotnost nasávaného vzduchu a je možno prodloužit dobu vstřiku. Jenže všechno má své ale. Na větší síly není ověřovaná/počítaná životnost motoru, takže klesá a kdo tvrdí, že ne, nemá technické vzdělání nebo by si měl nějaký ročník zopáknout. Další věcí je, že s prodlouženou dobou vstřiku klesá čas na odpaření všeho paliva a palivo vzplane kapalné (saze= černý dým) - tedy zejména při plném plynu. Nebo se kapalná nafta dostane až na píst a propálí ho.
Co se týká projevů, tak ano, rychle to jede, tedy citelněji to zrychluje, podle odvahy tunera a limitů turba, míň to žere, to už může být diskutabilní, záleží na regulaci tlaku turba v celém spektru otáček. Může se stát, že s vyšším tlakem na turbu spotřeba lehce v ustáleném nízkém zatížení poklesne. Nekouří to, v nízkém zatížení nemusí, ale naopak při vysokém je to velmi pravděpodobné. Nicméně citelně to sníží životnost pístů, ojnic a klikového křídele (v důsledku únavy dojde dříve k destrukci motoru, aniž by motor jakkoliv varoval, že se tak stane). Může dojít k trhání olejového filmu, kvůli výrazně vyšším tlakům. Samotné turbodmychadlo ve více zatíženo a bude mít větší sklony k poruše, stejně jako na něm může docházet k trhání olejového filmu. Spojka bude taky vystavena působení větších sil, na které není dimenzovaná. Většinou utrpí spalinová norma.
Správný chip tuning je podložen nějakými testy, ale to co nabízí mnozí, je šarlatánství. Měření před a po zásahu je samozřejmost stejně, jako záruka. Navíc chip-tuningem by se měly úpravy na motoru zakončit, nikoli odstartovat.