Koloss napisał:
Podle toho podivného chrastění bych tipoval, že nastavovací tyčka (čtyřhranná hřídel) těch klapek je ještě v těle sání, i když už není jisté, že je vcelku. Taky kdyby se rozpadla a prošla motorem, je velice pravděpodobné, že tuto událost by majitel zaregistroval, ten randál přeslechnout nejde (já to naštěstí nezažil, ale kamarádovi prošel motorem šroubeček ze sání a ten je menší než úlomky tyčky).
Z tohoto pohledu bych byl lehce optimističtější. Motor bych už nestartoval a na laně to odtáhl d...
Ještě jsem popřemýšlel nad úplně nejlevnější variantou opravy, která je ale možná nesmysl. První krok, který je nezbytný, je sundat sání a odstranit zbytky klapek a jejich čtyřhranný hřídel (nebo jeho zbytky). Pak zaslepit díru po hřídeli a sání vrátit zpátky.A pak zkusit nějaké aditivum do paliva, které by se mohlo pokusit rozpustit zbytky spáleného plastu, který podle všeho zalepil pístní kroužky. Je jich více druhů, lze jmenovat výrobce STP, Liqui Moly, Wynns. Jestli je ještě auto schopné pohybu, tak jezdit a pozorovat, co se stane. Pokud to pomůže, neejspíš bude potřeba vyjet několik nádrží s aditivy (většinou se láhev dává do plné nádrže).
Proč to píšu - jak jsem napsal, sám jsem si klapky vyměnil. Nevím přesně co se pak stalo, ale v době po výměně klapek mi můj motor začal brát olej, přitom předtím několik let nevykazoval téměř žádnou spotřebu oleje. Teď to bylo až 0,5-1 litr na 1000 km. Nešlo mi to do hlavy, co se mohlo stát, promítal jsem si nejhorší scénáře, jako že nečistoty vnikly do válce a poničily jejich povrch. Sice nerad, ale jako skoro zoufalý postup jsem zkusil aditiva STP. První láhev byla žlutá Multi-Valve cleaner a pak časem 3x červená Petrol treatment, která by měla rozpustit karbonové usazeniny. Světe div se, za poslední měsíc spotřeba oleje nulová a to byly zrovna ty největší mrazy. Jen se dohaduju, že mi karbon zacpal pístní kroužky a ty netěsnily.
Takže nevím co vznikne spálením plastu ve spalovacím prostoru a (patrně) v přítomnosti oleje, ale tenhle pokus dává alespoň nějakou šanci zkusit řešení za pár korun. Odhad úspěchu dávám na úrovni 10%, ale pokazit už se víc nemůže a majitel si vlastně pohoršit nemůže.