Klára napisał:
Děkuji za informace. Ano před tím jsem žádné mechanické problémy neměla. Jen jsem každý tři dny kupovala benzín cca za 500kč. Denně jezdím přes Barranďák, takže ve většině případech minimálně cestou z práce jsem skončila v zácpě. Zkusím se tedy kouknout na Forda Focus v benzínu a nebo VW golf combi v benzínu. Výměnu také řeším, protože auto hodně trpělo korozí a tak jsem ho chtěla ještě alespoň prodat za šlušné peníze, protože bylo z roku 2005.
Ok. Auto už je fuč a cílíte de-facto na provozně levné auto s velkým zavazadelníkem na nájezd cca 20 tkm/rok (40% město a 60% mimo) a máte cca 150 tKč (20 bych nechal pro strýčka příhodu, kdyby se něco vys... pokazilo). V podstatě chcete to stejné, co všichni a odpovědi už zazněly. Ve Vašem případě si rozmyslete, jestli prostor je rozhodující nebo náklady jsou rozhodující, protože můžete skákat mezi segmenty. Takže můžete mít buď nižší střední nebo střední třídu. přičemž Škoda je taková mezitřídní velikost. Fabia Kombi je sice malé auto, ale tak trochu konkuruje Focusu nebo Astře a Octavia patří do nižší střední, ale často ji řadí výše.
Pokud cílíte na náklady, tak volte nižší střední. Nafta je sice lákavá nízkou spotřebou, ale může mít své vrtochy, a ty umí být tak drahé, že Vám seberou úspory za palivo na několik let dopředu (ale nemusí). Po městě budete trpět oba, Vy i motor na dálku OK. Rozhodně nedoporučuji 1.6 TDCi - tento motor začíná být dost provařený a do Focuse bych volil starou klasiku 1.6 16V. Focus bude takový kompromis mezi spolehlivostí, levnou údržbou a pohodou cestování, ale platí, že za uvedené peníze musíte vybírat a doporučuji někoho na výběr k ruce (a ne kamarádku, která pochválí barvu).
Alternativou může být Fábie (jen kvůli nákladům) s 1.4 16V nebo Octavie s 1.6 16V. Oboje jsou to jednoduché spolehlivé motory v nerozšířenějších autech.
Jestliže prostor je rozhodující, tak zkuste Mondeo. Nebojím se doporučit ani MK III, které seženete podstatně levněji, a i když jde o stará auta, tak benzínové motory, převodovky a podvozky mají velmi odolné a levné na provoz (samozřejmě s přihlédnutím ke třídě). Ani na korozi auta vyrobená po roku 2004 netrpí. Pokud Vám nevadí nevalná dynamika, tak zvolte 1.8 16V (ne SCi!!!), který bude o trochu úspornější, pokud jej nebudete honit, ale při stání v kolonách to moc pod 10 ve městě taky nebude. Zase nemusíte měnit rozvodový řemen, stačí mu 4 litry oleje po 150 Kč. Těch bude na výběr nejvíce. Kompromisem je pak 2-litr, který nabídne lepší dynamiku za o malinko vyšší spotřebu, ale nabídka bude menší. Kombík je obrovský, ale s parkovacími senzory s ním problém nebude.
Můžete zkusit i Daciu Logan Kombi, ale tam kontrolujte korozi a bedlivě. To je rovněž provozně levné auto postavené na levných funkčních celcích, jen na povrchovou úpravu nezbylo moc peněz, ale zase budete mít prostorné auto s nízkým věkem za tyto peníze.