rojack napisał:
tomaskrtek napisał:
Pavlik napisał:
S těmi zimními starty máš pravdu, problém jsem měl jen jednou v minulosti, když mi u 6 letého HDI klekla baterka (originál z výroby). Počítám, že letos mě to asi potká s meganem DCi, baterka je také stále origo (7 let). A náběh topení u dieselu nemusí být tragický, ta xantia má nejspíše elektrický článek topení - mělo to HDI, má to také DCi.
já to mám z první-loni i předloni mi kolegovo Mondeo 2.0 TDCi okupovalo garáž s teplovzdušným fukarem pod autem. transportera nechal rozmrznout na ulici, ten se mi tam nevejde na délku. předloni měl ještě 97´ escorta 1.8 D bez turba, ten nastartoval sice neochotně, ale vždy. loni jezdil benzínovou microu přítulkyně. jsem zvědavej na letošek
Jezdím se služebními nafťáky už přes deset let, nyní dokonce v horách, kolikrát bylo přes noc -25, auto tam stojí před barákem, ráno se ztuha motor protočí, ale vždy chytne. Ještě dodám, že často popojedu v mrazech dva tři kilometry a jsem v cíli. Nikdy nafta nezmrzla, nikdy se auto nerozsypalo. Dokonce jsem si taky už vyzkoušel, že jsem nenatankoval arktickou naftu, protože měli pouze normální, potom přijel do hor a trnul přes noc strachy .... a nic. Takže nestrašte.
Služební nafťák je vozidlo koupeno nové na většinou předem vymezený časový úsek, kdy je velký předpoklad, že po tuto dobu s ním nebudou problémy ani při hrubším zacházení. Jenže hrubé zacházení se na každém voze podepíše, "odčerpává" mu životnost, aniž navenek je během prvotního provozování něco patrné. Neduhy se začnou projevovat až později, tedy v době, kdy se běžnému čechovi zrodí v hlavě myšlenka, že si koupí "nové" auto, ale při pohledu na rozpočet zjistí, že bude muset slovo "nové" nahradit slovem "jiné", aby se sen mohl stát skutečností. Za nejběžnější pořizovací cenu +/- 100 tisíc (stačí prozkoumat poradnu na Tipcars) začne hledat vhodný stroj, a pokud usiluje o střední třídu, tak nejmladší exempláře mají třeba 8 let a o stavu km taktně pomlčím, ale obvykle se už začínají projevovat neduhy z minula. Např. longlife olej zalepí hydrostavy, které cvakají. Děje se tak krátkými projížďkami nebo přetahováním výměny (i nepředepsaný olej nebo viskózní třída má svůj podíl). Vůbec ten studený provoz v zimě je pro motor velká zátěž, pokud se nestihne prohřát. Klasika je obohacená nedostatečně spálená směs, kdy s nasávanou nebo na stěnách kondenzující vlhkostí (ze spalin) vznikají z dusičnanů (ze vzduchu) a síranů (z paliva) kyseliny, které napadají stěny válce. Ani kondenzující vlhkost v olejovém systému nepůsobí blahodárně. V podstatě studený běh jen na pár km v zimě je pro motor největší zátěž, ale člověk to pozná až časem. Na motoru není vidět, že vnitřní stěny válce napadá povrchová koroze, a že počínající emulze nedokáže dobře mazat některá nejexponovanější místa. To jak se kdo k autu chová, se vrátí, i když často někomu jinému. To je právě rozdíl mezi tím, že jednomu vydrží auto 1/2 mio km a druhý už po 100 tisících má vážné problémy. A naftový motor, který je masívnější a účinnější, tedy mu déle trvá prohřev, má s dnešním cost cutingem k tomu blíže. Zde se sice popisuje skoro zánovní exemplář, ale tam by už se novému majiteli mohly projevit závady, odrážející nevhodný provoz, když už auto má něco za sebou.
Vím, že tohle většinu motoristů netrápí a upřímně jim tuhle bezstarostnost závidím.