Środa 10.12.2008 11:08,
Odbyté
Ačkoli s doporučenou motorizací musím víceméně souhlasit, sám ji mám, přesto si neodpustím kritiku.
Duratec HE 2.0 je rozhodně povedený motor, je tichý, výkonný a ve velkém autě i překvapivě úsporný. Víceméně to platí i o motorech 1.8 s výkonem 81 a 92kW (rozdíl mezi nimi je patrně pouze v proměnlivém sacím potrubí) nicméně pro zvolený vůz jsou relativně slabé. Relativně píšu proto, že tazatel nenapsal způsob využití. Dvoulitr je s jedním až dvěma lidmi ve voze velice příjemný motor, ale celá rodinka s nákupem nebo nabalená na dovolenou mu už přece jen radost ze života trochu ubere. Neměl jsem zkušenost s 1.8, ale chybějící výkon při naloženém autě bude citelný. A vzhledem k tomu, že dvoulitr má víceméně stejnou spotřebu jako jmenované 1.8, tak bych jim vyhnul. Rozdíl v povinném ručení je směšný vzhledem k ceně plné nádrže.
1.8 SCi je z jiného soudku. Jedná se o motor s přímým vstřikováním paliva a má nejen vyšší výkon, ale je schopen jezdit především s nižší spotřebou. Přímý vstřik totiž umožňuje provoz s chudou směsí a v době kdy nepotřebujeme plný výkon, je schopen spalovat méně než Duratec HE. A jedna důležitá informace - SCi se vždy dodával se šestistupňovou převodovkou, která je dvoulitru i slabším osmnáctistovkám zapovězená (bohužel).
2.5 V6 si rozhodně zmínku zaslouží - velmi dobrou práci odváděl už v předchozí generaci Mondea a patřil již tam k pověstným držákům. Bohužel o trochu přesahoval hranici 2500 ccm, takže spadal do nejvyšší sazby povinného ručení a ta už je dost poznat. V Mondeu 2001 ale je upravená verze, která je ve stejné sazbě jako dvoulitr. Výkon 125kW je velmi příjemný, ale spotřeba vyšší. Nicméně vzhledem k slabší prodejnosti větších objemů se může stát, že jej koupíte za cenu, že i ten litr navíc se nakonec rozprostře do rozdílu cen ostatních motorizací. Sice jsem se s tím nesetkal, ale tento motor se dodával i se šestistupňovou převodovkou (alespoň podle technické dokumentace Fordu). To by mohlo spotřebě rozhodně prospět.
S TDCi jsem neměl zkušenost, ale po roce 2003 by měly být odolnější a poruchovost by se měla blížit ostatním dieslům. Navíc důsledkem poruchovosti prvních TDCi je dnešní snadnější opravitelnost a oprava TDCi by měla vyjít levněji než stejná oprava u konkurence.
Všechny motory v Mondeu 2001 mají rozvod řetězem, takže investice do rozvodů hned po koupi vozu tady zcela odpadá.
reagować