petrkopta napisał:
Odpor vzduchu samozrejme taky hraje roli. Predstavte si ale stejny motor 1.4 55kW v Audi A2, ktere ma necelych 900kg a v Octavii, kde vozi o 400kg vic. Kde mate vetsi predpoklad pro vyssi rychlost ?
Souhlasim, ze nejaky zhruba nastrel maximalky muze maximalni vykon zprostredkovat, ale rozhodne to neznamena, ze kdyz ma nekdo o 10kW silnejsi motor, ze mu auto taky vic pojede.
Proto odpovidam Petrovi S, ze jeho silny motor vozi o tridu lepsi a vetsi auto. Proto ve zkratce rikam, ze lehcimu autu sta...
Pohotovostní hmotnost nemá na dosažení maximální rychlosti (tedy její hodnoty) na rovině žádný vliv. Tady někdo viditelně zaspal hodiny fyziky na základní škole.Opravdu krásný je ten příklad s A2 1,4 55kW-895 kg-173 km/h a Óctavia 1,4 55kW-1250 kg-171 km/h a takových příkladů jsou tabulky technických parametrů plné.
Takže hodnotu maximální rychlosti v nějvětší míře určuje výkon a tvar a velikost karoserie.Tečka.
Samozřejmě hmotnost ovlivní jak rychle se na tu maximálku auto dostane (neboli zrychlení) a zdali si tu rychlost udrží a nebo s jakým poklesem do kopce. A to pak může u někoho dělat dojem, že to lehčí aulo lépe jede.Ano-ono lépe jede-lépe zrychuje, lépe si udrží rychlost v kopci, ale maximálka zůstane stejná, ikdyž samozřejmě jak říkám-tomu těžšímu bude trvat déle než se na ní dostane.
Už jsem to tu psal-potřebný výkon na dosažení určité rychlosti roste s třetí mocninou zvyšování rychlosti. Takže pokud nějaké auto potřebuje na dosažení 200 km/h výkon 100 kW, tak na dosažení 210 km/h bude potřebovat 115,7 kW a naopak na dosažení 190 km/h mu bude stačit 85,7 kW.
Jinak pro ty co opravdu zaspali ty hodiny fyziky jen připomenu-sedan má aerodynamicky výhodnější tvar naž hatchback, takže např. ročník 96-Fiesta 1,6i 16V,65 kW,990 kg-177 km/h, Mondeo 1,6i, 65 kW-1260 kg-180 km/h . Takže asi tolik na téma hmotnost a maximálka.