anonym napisał:
Tak napr. system VW je syncro ne sincro, az do golfu III vcetne se jedna o pernamentni 4x4 s mezinapravovym difem (mel sem videl jsem). To, ze je system haldex bez mezinapravoveho difu je jasne, ale nema to nic spolecneho treba se systemem fordu maverick, kde opravdu muze dojit ke zniceni napravovych difu nebo prevodovky, haldex zastava prave funkci mezinapravoveho difu, kdy elektronika rozhodne, kolik se ma poslat na zadni napravu. prosim, nechytat za slovo, sam vim, ze mech dif je nesrovnatel...
Dobry den. Diky za pripominku ohledne nazvu, skutecne se jedna o “syncro” jak pisete (pozadam redakci o napravu me chyby). Mate castecne pravdu i ohledne mezinapravoveho diferencialu, skutecne existoval Passat Syncro ktery mel mezinapravovy diferencial. Ovsem na Golfu se u syncra jednalo vzdy o viskozni spojku. Pokud mate nejaky odkaz nebo obrazek, ktery dokazuje, ze nepisu pravdu, tak ho prosim poslete. Byla by to pro me novinka. Jinak upozornuju, ze viskozni spojka byla stejne jako Haldex soucasti skrine zadni rozvodovky, kde je samozrejme diferencial, ale je to diferencial zadni napravy.
Haldex skutecne nezastava funkci diferencialu. On ani samotny symetricky diferencial neumi nejak prerozdelovat moment na to je treba ho dovybavit nejakym zarizenim na zvyseni jeho svornosti. Haldex skutecne "jen" spojuje hnaci hridel k zadnim kolum nic vic a nic min. Pokud budou predni kola ve vzduchu, pujde 100% momentu na zadni kola, to je vsak relativni udaj. Neznamena to, ze dokaze prenest 100% momentu motoru znasobeneho prevodovkou a stalym prevodem (jak jiz jiny ctenar spravne uvedl). Nevim z hlavy, kolik je prevdovy pomer jednicky a staleho prevodu, dohromady to vsek bude delat cca 12, tim je treba nasobit moment motoru!
Haldex na na jednom miste svych stranek uvadi max. preneseny moment 1000Nm a jinde udaj vyssi. Nevim, kolik je maximum u Haldex spojky pro VW, pokud nekdo ten udaj vite, rad se ho dozvim…
Jinak mym zamerem nebylo Haldex pohanit. Jako kazdy system a i tento sve prednosti a nedostatky. Prednosti je zde dost na to, aby se jednalo o vhodny system pro siroky okruh ridicu. Zniceni poloos atd. zde nehrozi, nad vsim bdi elektronika (dobre, to mozna mnohe z nas jeste neuklidni) a jedna se preci jen o lamelovou spojku, ktera ma urcity prokluz, ktery zamezi destrukci.
Systemy 4x4 jsou siroke tema, ktere vyda na knihu a rad se k nemu vratim.
Dekuji za pripominky I za pochvalu,
Hezky den,
Slavek Styblo