David V napisał:
S tím prvním odstavcem úplně paušálně neslouhlasím. Naftové turbomotory (momentálně nejobvyklejší forma Dieselova pracovního cyklu) mají velmi často plochou křivku točivého momentu, takže na tom relativně úzkém pásmu nabízejí stále víceméně maximum, zatímco atmosférický benzín (nejběžněji používaný Ottův oběh) má průběh rostoucí do určitých otáček a pak to klesá. U naftového motoru se pak dají použít těžší převody, které stírají malý otáčkový rozsah, protože prakticky všude je, jak jsem zmínil m...
Takže - plochá křivka není doménou jen moderních dieslových motorů, nové benzínové motory jsou na tom často lépe a benzínové motory s turbem obzvláště. Velice často je na tom benzín lépe než nafta. Rozdílem je, že u nafty křivka kroutícího momentu mimo použitelné pásmo velmi prudce padá. Mrkněte třeba sem a klikněte na záložku Graph
VW 1.9 TDi 66 kW
http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=465
VW 1.8 i 66 kW
http://www.rri.se/popup/performancegraphs.php?ChartsID=711
Tohle srovnání trochu kulhá, TDi byl v té době nový motor, 1.8i dosluhoval, ale budiž. Ten 1.8i má mnohem plošší křivku kroutícího výkonu a výkon roste lineárně s otáčkama. Více než 70% kroutícího momentu máte k dispozici v rozsahu 1500-6000 otáček. U TDi je to v rozsahu 1500-4000. Tedy pružnost motoru - schopnost táhnout v rozsahu otáček, je výrazně na straně benzínu. To je právě ten problém, který ovlivňuje nutnost rozložení převodových stupňů.
Podřazení v kopci je nutnost daná rozdílností charakteristik obou motorů. U TDi se celé používané spuktrum otáček pohybuje mezi maximem kroutícího momentu a maximem výkonu, to je těch 1500-4000 otáček, předtím a potom je mrtvo. Ten benzín běžně provozujete taky mezi 1500-4000 otáčkami, ale maximální výkon je u těch 6000. Takže musíte podřadit, abyste si pro ten výkon došel. To že při tom roste spotřeba, je nutné zlo, ale to není problém řazení.
Skládání převodovek se dělá tak, aby motor při požadovaných rychlostech 50/90/130 točil optimální otáčky. Kromě extrému jízdy za traktorem ty ostatní rychlosti pouze překonáváte za účelem dosažení některé z povolených rychlosti. Pružný motor vám dovolí dostat se přes ty ostatní rychlosti i třeba s třístupňovou převodovkou (za cenu toho, že chvíli jedete mimo optimální otáčky), pokud je motor málo pružný, potřebujete stupňů více, protože velký rozsah otáček prostě nepřekonáte.