gablenz napisał:
Nenávidím koncern. Jsou to auta pro hloupé, ale nesouhlsím s tím, že Tdička nejsou dynamická. Kdysi mi vyrazil dech 1.9 Tdi 66Kw. To jelo asi jako můj tehdejší benzínový dvoulitr 85 Kw!!! Nechápu to dodnes. Maximálku to mělo sice náž, ale ty reakce na plyn a možnost to výtáčet až do 3500... A prý to nebylo načipované. Měl ten Golf staší chlap, který ani nevěděl, co to čipování je... A Tdi 2.0 125 Kw mi napráskalo ještě ve dvoustovce...(mám benzín s 106 Kw) Takže tyhle motory jsou o.k. Ale zbytek...
Víš co, zajímalo mě jak to přesně s těma TDičkama a jejich úžasným zrychlováním je. Takže jsem si sehnal pár dat a nakreslil si vnější charakteristiky - průběh výkonu a točivého momentu a vložil do grafu ke svým (77 kW vs 125 kW) a zjistil jsem následující: Do cca 3500 má TDi navrch díky konkávnímu průběhu výkonu, kdežto moje atmosféra má průběh výkonu konvexní. Jenže pak se karta dramaticky obrací a já točím s rostoucím tahem až do 4250 a s mírným poklesem až skoro k 6500. Tohle srovnání je ovšem vypovídající jen málo, takže jsem si sehnal data od převodovek a rozvodovky a přepočítal si převodový poměry a vztáhl si výkon přímo na kola, a tam je to mnohem zajímavější: Některé qvalty má TDi "lehčí" takže v rozmezí 1000-3000 rpm má lepší zrychlení, ano jsou to právě ty 2-4 sekundy toho tahu, který dovádí spoustu lidí k šílenství, ale dál se nic neděje, zatímco můj šestiválec táhne až k 6500, takže prakticky celé zrychlení 0-100 se dá jet s mírnou nadsázkou na 2-ku s prakticky konstantním tahem a bude to trvat 9 sekund. Ovšem pokud bych měl připraven vhodný kvalt, tak méně výkonné chrochty prostě nemají šanci. Tyhle souboje nesvádím, jen jednou mě kdosi prudil záměrně pomalou jízdou s TDi-čkem v dědině, tak jsem ho ve stoupacích pruzích osolil, respektive normálně předjel, ale podle černého dýmu, který se vyvalil s cedulí konec obce z jeho laufu, tak mě prostě provokoval a chtěl si zkusit poměřit síly. Při tom rozjezdu do kopce se mi vzdálil minimálně jen asi o to, co jsem zaváhal, když jsem si nebyl úplně jist, že mě tou pomalou jízdou škádlil záměrně.
Vím, není košer porovnávat, 77 kW turbo chrochtu se 125 kW atmo benzínem, ale samotného mě zajímalo, zda je TDi takového zrychlení schopné. Co se týká pocitu Opeláckého C20NE s 85 kW a TDi 66 kW, tak zase hrají roli využitelné otáčky a hlavně, Opel má dlouuuuhou almaru, která výkon dost degraduje. Zase šetří palivo.
A TDi 125 kW musí zákonitě kdykoliv napráskat 106 kW benzínu. U soubojů v rychlosti se hraje na koně. Konec konců i hodnoty zrychlení jsou nepřímo úměrné výkonu. Stačí jakákoliv tabulka s motorizacem a hned vidíš - víc koní, kratší zrychlení a je jedno, jestli nafta nebo benzín.