Kylie napisał:
Já věru NEjsem odbornice na TD td tdi (ale R5 od V6 možná rozeznám) - já na něco ve své "pohádce" zapomněla?
PS: Já ješitná blondbubka, ale poradit si ráda nechám ,-)
Já vím,že ty to poznáš a celkem víš kde byl který použit a taky neříkám,žes něco důležitýho zapomněla.Jak jsem napsal - jen pár nepřesností - které nemění obsah.
Ňák se mi tu nechce popisovat celá ta historie. Takže jen stručně pár informací : motor 2,5 TDI R5 se objevil v roce 1989 v A100,tenkrát měl 85 kW, v roce 1994 přišla verze 103 kW a zároveň šestikvalt. Nástupce V6 přišel až v roce 97 s novou A6. Takže je na trhu 11let. R5 mezitím v klidu přežíval v Transportéru,aby jako znovuzrozený se objevil v Touaregu - 2,5TDI PD R5 ( 128 kW). Ale pořád je to ten motor z roku 1989 -2460ccm( vrtámí 81mm, zdvih 95,5 mm). A z něj vznikl ten obrovský 5,0 TDI PD V10 - nikoliv obráceně. A verzi 2,5 TDI CR R5 používá Crafter.
Odsekáváním opravdu vznikl motor 2,3 VR5. VR proto,že úhel sevření válců je jen 15 stupňů.
No, a při vzpomínce na staré dobré pětiválce z osmdesátých let je potřeba zmínit Audi 90. Teprve příchodem generace B4 Audi 90 zmizela