anonym napisał:
Takže výrobci motorů s proměnlivym intervalem výměny oleje až 60.000 ujetých km musí být z těch záručních výměn "úplně vylágrovaných motorů" asi dost rozladěný, ne?
Proč rozladěný, jaký si to udělali, takový to mají. Automobilka sice do novýho auta leje ty ,,úžasný" oleje, ale všimněte si, že třeba už při první výměně se ho mnohdy v každém servisu nedrží zuby nehty, nenalijí Vám do motoru tedy přesně ten samý olej, na který vozidlo vyjelo z fabriky. Pokud si to ovšem nevyžádáte přímo, nebo se na Vás nesnaží vydělat. Kolikrát nalejí levnější olej, olej s jinou viskozitou apod., protože zkrátka můžou odebírat levnější olej od toho a toho dodavatele.
To samé platí u automobilek, jestliže například automobilka X používá jako první náplň oleje Castrol, neznamená to, že by jen tyto oleje splňovaly jejich podmínky a normy a bylo tedy nutné používat jen tuto značku. Zkrátka mají uzavřenou smlouvu s Castrolem, tak do vozidel lijí Castrol. Jednoduché, prostě Castrol vyhrál výběrové řízení a tak byla smlouva uzavřena s ním a nemusí se při tom jednat o extra kvalitní olej, protože pouze značka kvalitu nedělá, ale jejich nabídka byla prostě nejvýhodnější!! Sami víte, kolik se vyrobí aut a kolik se dá tedy ušetřit jen na olejích.
Proto, když automobilka doporučuje třeba určitou značku, tak to neznamená že jen a pouze je tahle značka pro daný motor nejlepší. Motor se zkrátka nedá zkurvit tím, že do něho naliji Mogul namísto Schellu! Každej olej musí mazat a musí splňovat normy,o kterých sem psal výše. Něco jiného je nalít 0W-30 do Škody 120
Bude papat olej, nějaký čas mazat jak má, ale ten olej je pro vyběhanej motor s vůlemi prostě řídkej.
Nějaký ty proměnlivý, nebo co, intervaly výměny jsou jeden dobrej tah na ty, co jsou líný měnit olej třeba v 15tis. km. Každej má měnit olej podle toho, jak s autem jezdí, kolik najezdí, a bla bla bla........ furt dokola. Jestliže jezdím krátké vzdálenosti, převážně se studeným motorem (nejen podle teploty motoru lze brát provozní teplotu, ale také olej musí mít svoji provozní teplotu), tak budu olej měnit třeba každých 10tis. km, třeba 10W-40, či 5W-40, který nestojí zas tolik (dle značky), ale vím, že motor udrží ,,fit". Jestliže tam naleju Longlife (mimochodem dík za připomínku, ale šlo to říct slušněji) a budu si myslet, že se nemusim o nic starat 30tis. km, tak sem na velikym omylu! Ano, ten olej se sice ,,dostane všude" hned po startu (lépe a snáze ho čerpadlo načerpá), ale jeho ,,vrstva" je tenčí, nežli u např. 10W-40, také oním dlouhodobým používáním olej ztrácí na kvalitě, ačkoli stále maže, nehrozí, že by olej přestal mazat!!! Jen je plný pevných částic, u dieselů např. sazí! Takže kdo chce jezdit s jedním olejem 30tis. km tak prosím, ale raději ho vyměním včas, či dříve než určuje interval. ,,Řídké" oleje (tedy např. 0W-30) bych zkrátka nedoporučil také majitelům starších Mazd, či jiných automobilů, které byly náchylné na ,,hydroštely", určitě ne pro motory které trpí nadměrnou spotřebou oleje, či do starých a vyběhaných motorů vůbec.
Onu viskozitu si musí každý určit sám, podle toho, v jakých podmínkách vůz požívá, nebo dle stavu motoru. Ale specifikace (ACEA, API, .....) je dobré, ne-li nutné dodržet, nebo se od nich alespoň moc neodchylovat.
Nechci poučovat, nebo aby to tak vypadalo, jen se tyto informace určitě hodí těm, kteří si nevědí rady s tím, jaký olej používat, nebo aby zbytečně nevyhazovali peníze za předražené, značkové oleje. Skutečně to mnohdy nemá cenu.
Díky