Giorgio napisał:
eCORE napisał:
David V napisał:
Giorgio napisał:
bulawaio napisał:
Pepe napisał:
stenly71 napisał:
Vzpomínám na hodně sebevědomý rozhovor D.Rolincové. "rozčiluje mi, když někdo nebere v úvahu, že JÁ jsem ochotna platit pokuty za rychlou jízdu a neuhne mi ...atd) No a další rozhovor, který si s DR pamatuji, se vedl na téma viny či neviny za smrt člověka, řidiče skútru...
Tady ovšem vyhláška hovoří jasně. Pokud jedu (v levém pruhu) maximální povolenou rychlostí, jsem povinnen rychleji jedoucímu účastníkovi provozu onen pruh uvolnit pro předjetí, neboť jinak se dopouštím přestupku omezení plynulosti provozu (bez ohledu na to, že onen doveda porušuje jiný paragraf téže vyhlášky). Můžu se rozčilovat, nesouhlasit, ale to je tak jediný co s tím můžu dělat. Takže DR, ať jí jakkoli nemusím, má v tomhle bohužel pravdu. Aby ne, ti právníci, co ji radí a zastupují, nebudou žádní břídilové...
Opravdu to tam tak je? Dle mě , když jsem dělal před 10 lety papíry, tak to bylo bych řrkl takto, "vozidlo je povinno použít pravý pruh, pokud jede jinou, než maximální rychlostí" ale ruku o ohně bych za to nedal
Jezdí se vpravo, při pravém okraji vozovky. Levý pruh (pruhy) je určen k předjíždění a řidič jedoucí v takovém pruhu nesmí brzdit ty, kteří jedou za ním, i kdyby jel maximální povolenou rychlostí. Bylo to tak před 10 lety a bylo to tak dokonce i dříve. A je to pravda. Existují totiž situace, kdy "je možné" tu rychlost překročit "ze závažných důvodů", přičemž to se posuzuje následně, není věcí ostatních účastníků provozu, aby zjednávali nápravu úmyslným bržděním těch, co jedou rychleji (nikdo nemůže vědět, zda ten, co spěchá, skutečně neveze ženu na rizikovém těhotenství v bolestech k lékaři). Mimochodem, na referentských školeních se poměrně pravidelně probírá paradox, kdy řidič jede ve městě v 50, kde jsou dva pruhy v témže směru, vlevo, za ním jede někdo rychleji a před ním policie měří. Takový řidič nesmí brzdit toho za sebou a musí se neprodleně vyklidit do pravého pruhu, manévrem ale nesmí omezit/ohrozit toho vpravo a zároveň by to měl udělat tak, aby nezrychlil nad limit a nedostal pokutu za rychlost - vyřešit to tak, aby člověk ani nebrzdil toho za sebou a aby ani nepřekročil povolenou rychlost, se prý reálně nedá - řidič si jen může vybrat, za jaký přestupek dostane pokutu. :)
Ve městě se nejedná o předjíždění, nýbrž o souběžnou jízdu v pruzích, a je tedy z pohledu vyhlášky zcela lhostejné, jestli rychlejší jede levým nebo pravým pruhem. Takže to je zase nějaká UL, protože školení řidičů absolvuji a tohle se nikdy neřešilo, naopak se vždy zdůrazdňovalo, že ve městě nejde o předjíždění na víceproudé komunikaci.
Naprosto souhlasím,proto jsem dal to "předjíždění" ve městě do uvozovek s tím, že i "podjetí" zprava je stále v souladu s vyhláškou a jde o souběžnou jízdu. Polemizoval jsem hlavně s tvrzením, že ve městě musí řidič NEPRODLENĚ vyklidit levý pruh rychlejšímu vozidlu, jak uváděl Giorgio.
Že se běžně jezdí ve městě souběžně, je jasné, když ale ve městě není souvislý provoz v obou pruzích, nejde o souběžnou jízdu, přesto lze používat i levý pruh. Ovšem v okamžiku, kdy mám za sebou někoho rychlejšího, tak ho pustit musím - zákon sice říká, že při souběžné jízdě se toho držet nemusím, ale už neříká dost konkrétně, co už ta souběžná jízda je (pokud se policista rozhodne, že ty pruhy nebyly souvislé, nešlo o souběžnou jízdu a platí povinnost vyklidit levý pruh). Proto se radí uhnout, protože horlivý orgán to vždy vidí jinak než sebeuvědomělejší řidič. Už před lety se to popisovalo třeba zde: http://www.autoweb.cz/nejhorsi-myty-o-pravidlech-jizdy-po-dalnici-cast-3/
ono je tohle vyřešené právě ve vyhlášce - lze jet v levém pruhu, i když je pravý volný, ale pokud mě někdo dojede a chce jet rychleji, musím, jak velí zákon, "co nejdříve" opustit levý pruh=umožnit rychlejšímu jízdu v něm.
ad mufik: jižní spojka je dálnice/silnice pro mot. vozidla a tam se jezdí jako na dálnici. tedy nemá nikdo co dělat v levém nebo prostředním pruhu, pokud je volno vpravo. v prostředním nebo levém pruhu se smí jet pouze z důvodu předjíždění, objíždění a jiných mimořádných situacích.
Jo, škoda, že se takhle opravdu nejezdí (a nejen v ČR). Možná bychom se divili, že vlevo by se i při vyšším provozu provozu dalo jet 160-170 pro platiče pokut, uprostřed 120-130 (tacho 130-140) a vpravo jenom kamiony nebo veteráni (auta). Ale to by u zkoušek v autoškole museli důsledně trvat také na přezkoušení z jízdy na dálnici max. povolenou rychlostí, aby se nikdo nevymlouval, že se bojí, pač pak nemá co dělat nejen na dálnici ale za volantem vůbec.