Tomáš napisał:
řazení s meziplynem není pitomost. sice je fakt, že převodovky osobních aut jsou synchronizované, tudíž při řazení meziplyn nepotřebují, ale kdo chce šetřit převodovku tak s meziplynem řadí. dělají to často řidiče, kteří dříve jezdily se starou Tatrou. U ní byste bez meziplynu ani nezařadil.( Možná s výrazným zvukovým efektem). Obecně čím vyšší otáčky při řazení, tím musí synchronizace vyrovnávat větší obvodové rychlosti ozubených kol, tak pak je meziplyn určitě dobrý.Co se týče životnosti spojk...
Není nutné řadit s meziplynem, jde o cit pro otáčky, který si tím člověk vypěstoval. Schopnost slyšet motor a rotaci spojkového kotouče. Cit pro stroj. Fascinuje mne, jak snado zde lidé sahají po nekompromisním výrazivu (pitomost, nesmysl). Wolf považuje za pitomost, aby spojka vydržela 300 tisíc km. Já prostě po pěti letech psaní o ojetinách říkám, že dobrému řidiči tolik vydržet může. Prava je, že teď nemám ve svém okolí žádný vůz, kterým bych to doložil. Jen kolega fotograf má Lagunu 2,0i r.v. 1996 s původní spojkou, najeto 250 tisíc km (už jí bude muset vyměnit), kamarád automechanik má od nového Fiat Brava 1,6i 16V (r.v. 1999) najeto 240 tisíc km a nic nenasvědčuje tomu, že by se výměna spojky blížila.
Jo a na dvorku mám po kamarádovi co odletěl do USA stařičkou AR 33 1,7ie 16V, co má najeto 220 tisíc a spojku zřejmě také původní (nebo alespoň od 105 tisíc, kdy byl vůz dotažen ze Švýcarska, tu samou).
Jo a vida, mohl bych zavolat strýci, který najel na své felicii kombi r.v. 1997 již 290 tisíc km, osobně si nevzpomínám, že by spojku měnil (ale neručím za to, osobně mi to právě u felicie přijde nepravděpodobné). Všechna uvedená auta mají jedno společné, řídí je od počátku ten samý člověk, který je na ně zvyklý. Když se ve voze střídá více řidičů, z nichž každý střídá více vozů, pak není možné si na zpřevodování dokonale zvyknout a spojka při řazení vždy ubývá. Průšvih pro spojku také obvykle je manželka či přítelkyně za volantem. Proti ženám řidičkám nic nemám, ale jeden nešvar u nic sleduji častěji než u mužů - jsou líné podřadit a auto po zpomalení třeba na 15 km/h s oblibou rozjíždějí přes spojku na trojku. A častěji si na ní vozí nohu řka, že mají tak pocit pohotovější reakce.