0
powrót
 

diskuze k tématu: Mazda CX-7 - jaká je jako ojetina?

kategorie zaszeregowania tematu: japonská vozidla
Zdeny60
ilość wystąpień1247
data registracji08.09.2009
Poniedziałek 05.10.2015 15:52, RE: ..
PetrT napisał:
Zdeny to že si technik je sice hezké, ale nijak ti to nedává důvod označovat ostatní za hnupy a hlupáky. ten kluk co jsem psal o jeho CX 7 je třeba hudebník, takže u motoru ocení víc zvuk než konstrukci.Mimochodem, TSI pár mám a žádné extra problémy s tím nejsou. A to se k tomu zdaleka nikdo nechová jako ty. Další multivan bude také TSI a jestli výrobce bude doporučovat LL klidně tak budu jezdit. Ty 3 roky to vydrží a potom už je to fuk.


Nikoho jsem adresně hlupákem nenazvaů. To za prvé.Za druhé, v dnešní době obzvláště, když je trh plný nejrůznějších šmejdů, si člověk racionálně uvažující, než vyplázne 750 tisíc za CX7 (nebo kolik stojí), zjistí maximum ze všech možných zdrojů. Aspň já to tedy tak dělám. Nevydělávám málo, ale přesto bych si NIKDY netroufnul neobeznámit se stak chloustivou věcí, jako je auto a jít ho koupit naslep. OK, když to někdo udělá a koupí, aniž by si přečetl něco z té "druhé strany", je to jeho válka. Já takový nejsem a o autech jsem si vždy aspoň něco přečetl-od toho je dnes internet a řada klubů. Na všech se dočteš, jak se dané auto chová, co vyžaduje a jak se o něj starta a věř, právě olej je nikdy nekončící téma. Zadřených aut je plný internet a bazary. A pročpak asi? Protože jen podovdník - sorry, jiný název mě nenapadá- dá na trh auto, kde předepíše interval až 2 roky nebo klidně i 50tkm. A ten, kdo tomuhle v dnešní době kvalitnícho všeho uvěří, ten je právě ten hlupák, o kterém jsem pasl, ale nikoho adresně nenazval. Je zajímavé, že právě seriozní výrobci uvádí ve své příručce k autu doporučené oleje a interval, který nikdy nepřekročí 15tkm. A ti, co chtějí udělat pro motor maximum, se k němu nejne tak chovají, ale ho i tak servisují. Ale sorry, pohoršovat se nad 3 tisícemi korun jednou za rok za výměnu oleje.... Snad radši ani nebudu komentovat. kdo to nechápu, pak šíří poplašné zprávy.

Zpátky k tématu CX-7. Líbivé auto. Ale tím to hasne. Crossover nebo snad SUV, či jak se to klasifikuje se zvýšeným podvozkem na širokých gumách. K čemu?: Pidikufr? Jak je využitelný. Relativně užraný motor do těžkého auta na benzín??? Pohon 4x4? Jaký? K čemu? Kvalita - pochybná - snad mimo motoru.
Znám lepší kandidáty, kteří si na nic nehrají a svoji práci odvedou daleko lépe, než CX-7 včetně terénu a troufám si tvrdit, že až bude CX7 v prachu dějin, protože ji sežere rez, tak dotyčná nejmenovaná značka bude stále vesele brázdit silnice. Je to zrovna tak nesmyslná kombinace, jako Audi Q7 nebo BMW X5 či dokonce X6. Nechápu význam těchto aut. Ale nic proti ničemu, jak říkal pan Werich.
reagować
PetrT
ilość wystąpień1076
data registracji24.05.2009
Poniedziałek 05.10.2015 22:18, Zdeny
Zdeny třeba si to tak nemyslel, ale někdy mi z toho co si psal přišlo že skoro opovrhuješ lidma co nemají technické nadání. A to nemám rád, byt sám jsem taky technického oboru. Věř tomu že spousta lidí si CX koupila proto že je hezká a že má Mazda dobrou pověst. Nebyl sebemenší důvod si něco zjištovat.

Jinak souhlasím s tím co si ted napsal, já to o té CX myslel ve vztahu k ojetinám. Prostě je u toho velké riziko když nevíš kdo s tím jezdil, vyšší než u jiných podobných aut. To auto bylo letos i v ojetinách v SM a tam to prý hezky popisují - nevím, nečetl jsem.
reagować
Pepe
ilość wystąpień1136
data registracji09.05.2007
Poniedziałek 05.10.2015 22:43, RE: Spotřeba-sice nepodstatné, ale pro někoho...
Zdeny60 napisał:
Tvoje čísla ze SMO jsou jedna věc a spotřeba v mých rukách je věc druhá. Abych tě uvedl do rality: tak moje Legacy 2,0R má v TP kombi spotřebu 10 a nějaký drobný. Můj 6-letý průměr a 170tkm je 7,98 dle dotankování. Moje Legacy SpecB má v TO kombinaci asi 12. Můj 3 lety průměr a 30tkm je 8,9 dle dotankování. Moje Infiniti G37 4x4 má v TO kombi něco přes 11 a můj 2,5 letý průměr a 25tkm je 9,1 dle dotankování.O tom, jak jezdí druzí, mehodlám diskutovat. oproto když napíšu, že JÁ s CX7 pojedu za 10-10,5 tak to prostě ber jako fakt. Jde to. Viz 3MPS, která měla kombinaci taky asi o 1,5 l vyšší a já jezdil - mrknu do záznamu - za 8,49. Tak to je a ty s tím nic neuděláš. je to jen o tom, co je mezi volantem a sedadlem.O výměně olejů se s tebou přít ani radši nebudu, evidentně nejsi technik - staří fotři říkali, kod maže , ten jede. Já mažu a jezím. S akaždým autem a bez potíží. jen hňup si myslí, že zázrak jménem long-life zejména v dýzl mu tym vydrží 30tkm. Jinak se ten homo sapiens nedá pojmenovat. Olej má jít z motoru po 10tkm, to je optimální nájezd, kdy se ještě obsah sloučenin síry a dusíku drží na únosné mezi. Ty si měn olej po pětiletkjách a po 50tkm. STarým fachmanům ale neříkej, co mají dělat. Bědí toho o strojařině krapet víc. A motor je jen velmi citlivý stroj,. ne kladivo.


Já to celý nebudu komentovat, jen podotknu, že člověka, který u "sportovního nářadí" typu MPS měří spotřebu na setiny, a chlubí se ještě nižší spotřebou, než udává výrobce, nechápu. Nechápu, proč onanuje nad nízkou spotřebou u auta pro radost. To je pacientismus jak u tédéíčkářů, kde se to s trochou snahy dá pochopit. Tady ne. Ani nechci. S člověkem, který "praktikuje technický přístup i při nákupu ponožek" musí bejt fakt zábava
reagować
freebike1
ilość wystąpień14
data registracji11.09.2015
Wtorek 06.10.2015 09:47, Rozvody, spojka
Za mne rozhodně nebrat. Pracuji ve velkém autobazaru . CX-7 2,3 DiSi jsme letos prodali asi 10 a nic moc. Zásadní problém vozu je podobný jako u motorů TSi od VW a to rozvody - projevuje se to při nastartování studeného motoru - děsně zachrastí, má nepravidelný chod (i méně než 100000km) . Na vině je buď napínák rozvodového řetězu nebo časovací kolo - oprava bratru za 30-50.000 Kč ( každá druhá). Dále spojky - klient co nám prodával jednu , měl tři CX -7 ve firmě a u dvou odešla spojka do 40000km. O spotřebě se nemá smysl bavit pod 10 ani omylem. Souhlasím s výše zmíněným příspěvkem o nutnosti zkrácení servisního intervalu oleje - max 15-20000km.
reagować
Zdeny60
ilość wystąpień1247
data registracji08.09.2009
Wtorek 06.10.2015 15:49, RE: Rozvody, spojka
freebike1 napisał:
Za mne rozhodně nebrat. Pracuji ve velkém autobazaru . CX-7 2,3 DiSi jsme letos prodali asi 10 a nic moc. Zásadní problém vozu je podobný jako u motorů TSi od VW a to rozvody - projevuje se to při nastartování studeného motoru - děsně zachrastí, má nepravidelný chod (i méně než 100000km) . Na vině je buď napínák rozvodového řetězu nebo časovací kolo - oprava bratru za 30-50.000 Kč ( každá druhá). Dále spojky - klient co nám prodával jednu , měl tři CX -7 ve firmě a u dvou odešla spojka do 40000km. O spotřebě se nemá smysl bavit pod 10 ani omylem. Souhlasím s výše zmíněným příspěvkem o nutnosti zkrácení servisního intervalu oleje - max 15-20000km.


K tomu se nedá nijak vyjádřit. Leda ve smyslu toho, co jsem napsal výše. Lidem do ruky kladivo a ne stroj. Nazdar.
Mazda - proč? Protože je spolehlivá. Dle TUV by tomu tak mělo být, ale tvé vyjádření to popírá. Ohledně motoru to popírá také moji zkušenost. POkud jeněkde Mazda průserová, tak v dýlech an blok a v rychlosti hnití. Bez výjimky.
reagować
tomaskrtek
ilość wystąpień982
data registracji18.03.2008
Wtorek 06.10.2015 16:33, RE: Rozvody, spojka
Zdeny60 napisał:
freebike1 napisał:
Za mne rozhodně nebrat. Pracuji ve velkém autobazaru . CX-7 2,3 DiSi jsme letos prodali asi 10 a nic moc. Zásadní problém vozu je podobný jako u motorů TSi od VW a to rozvody - projevuje se to při nastartování studeného motoru - děsně zachrastí, má nepravidelný chod (i méně než 100000km) . Na vině je buď napínák rozvodového řetězu nebo časovací kolo - oprava bratru za 30-50.000 Kč ( každá druhá). Dále spojky - klient co nám prodával jednu , měl tři CX -7 ve firmě a u dvou odešla spojka do 40000km. O spotřebě se nemá smysl bavit pod 10 ani omylem. Souhlasím s výše zmíněným příspěvkem o nutnosti zkrácení servisního intervalu oleje - max 15-20000km.
K tomu se nedá nijak vyjádřit. Leda ve smyslu toho, co jsem napsal výše. Lidem do ruky kladivo a ne stroj. Nazdar.Mazda - proč? Protože je spolehlivá. Dle TUV by tomu tak mělo být, ale tvé vyjádření to popírá. Ohledně motoru to popírá také moji zkušenost. POkud jeněkde Mazda průserová, tak v dýlech an blok a v rychlosti hnití. Bez výjimky.

no ona nejen Mazda, dneska jsem viděl B6ku Passata 2008 kombíka a pěkně mu to kvetlo pod PZ světlem, zadní lemy a spodky dveří taktéž. na 8 let staré auto, nebourané, nelakované, první majitel, najeto 200 tedy nic moc. a to už se nebavím o tom že když to oroštoval tak za ním nebylo nic vidět...
a s dvanáctiletou zárukou proti prorezivění ho poslali někam.
reagować
Petr S
ilość wystąpień1250
data registracji28.11.2008
Wtorek 06.10.2015 20:57, RE: Rozvody, spojka
Zdeny60 napisał:
freebike1 napisał:
Za mne rozhodně nebrat. Pracuji ve velkém autobazaru . CX-7 2,3 DiSi jsme letos prodali asi 10 a nic moc. Zásadní problém vozu je podobný jako u motorů TSi od VW a to rozvody - projevuje se to při nastartování studeného motoru - děsně zachrastí, má nepravidelný chod (i méně než 100000km) . Na vině je buď napínák rozvodového řetězu nebo časovací kolo - oprava bratru za 30-50.000 Kč ( každá druhá). Dále spojky - klient co nám prodával jednu , měl tři CX -7 ve firmě a u dvou odešla spojka do 40000km. O spotřebě se nemá smysl bavit pod 10 ani omylem. Souhlasím s výše zmíněným příspěvkem o nutnosti zkrácení servisního intervalu oleje - max 15-20000km.
K tomu se nedá nijak vyjádřit. Leda ve smyslu toho, co jsem napsal výše. Lidem do ruky kladivo a ne stroj. Nazdar.Mazda - proč? Protože je spolehlivá. Dle TUV by tomu tak mělo být, ale tvé vyjádření to popírá. Ohledně motoru to popírá také moji zkušenost. POkud jeněkde Mazda průserová, tak v dýlech an blok a v rychlosti hnití. Bez výjimky.


S tím hnitím všech Mazd bez vyjímky to víš jistě, nebo to jsou jen takové ty plky od stolu?
reagować
Zdeny60
ilość wystąpień1247
data registracji08.09.2009
Wtorek 13.10.2015 20:09, RE: Rozvody, spojka
Petr S napisał:
Zdeny60 napisał:
freebike1 napisał:
Za mne rozhodně nebrat. Pracuji ve velkém autobazaru . CX-7 2,3 DiSi jsme letos prodali asi 10 a nic moc. Zásadní problém vozu je podobný jako u motorů TSi od VW a to rozvody - projevuje se to při nastartování studeného motoru - děsně zachrastí, má nepravidelný chod (i méně než 100000km) . Na vině je buď napínák rozvodového řetězu nebo časovací kolo - oprava bratru za 30-50.000 Kč ( každá druhá). Dále spojky - klient co nám prodával jednu , měl tři CX -7 ve firmě a u dvou odešla spojka do 40000km. O spotřebě se nemá smysl bavit pod 10 ani omylem. Souhlasím s výše zmíněným příspěvkem o nutnosti zkrácení servisního intervalu oleje - max 15-20000km.
K tomu se nedá nijak vyjádřit. Leda ve smyslu toho, co jsem napsal výše. Lidem do ruky kladivo a ne stroj. Nazdar.Mazda - proč? Protože je spolehlivá. Dle TUV by tomu tak mělo být, ale tvé vyjádření to popírá. Ohledně motoru to popírá také moji zkušenost. POkud jeněkde Mazda průserová, tak v dýlech an blok a v rychlosti hnití. Bez výjimky.
S tím hnitím všech Mazd bez vyjímky to víš jistě, nebo to jsou jen takové ty plky od stolu?


Povětšinou to plky od stolu nejsou. Týký se všech Mazd do roku 2010, tedy včetně té předposlední, o které se vehementně tvrdilo, že "ta už nehnije". Hnije. Kdybych to neviděl na vlastní oči, tak to netvrdím. Šlo naftový vůz z roku 2010 a hnily: lem předního okna, lem zadního blatníku poblíž přechodu k prahu. Na 4 letý vůz dost vrzy, ne? Bylo to loni. Dále si všímám Mazd 3/6 rčníkový model 2006-2008, před tím beze zbytku všechny hnily rychleji, než konkurence (třeba Toyota nebo Subaru, případně Honda ve stejném věku). Obávám se, že Mazda zatím nepatřímezi auta, kde by se dalo říci bez obav, že po 5 letech se neobjeví jarní květ.
Na druhou stranu ale obejktivně uznávám, že jsem viděl i Mazdy 6 (2006-2008), které nebyly viditelně nikde chycené, ale po přečetní voodoo, která praktikují majitelé těchto aut na mazdaclubu '(pod vedením zdatné šamanky Doris), je celkem jasné, že auta asi dostala nadstandardní péči v podobě 10 kil Dinitrolu a mnohdy již opravených zadních lemů.

reagować
Petr S
ilość wystąpień1250
data registracji28.11.2008
Wtorek 13.10.2015 21:54, RE: Rozvody, spojka
Zdeny60 napisał:
Petr S napisał:
Zdeny60 napisał:
freebike1 napisał:
Za mne rozhodně nebrat. Pracuji ve velkém autobazaru . CX-7 2,3 DiSi jsme letos prodali asi 10 a nic moc. Zásadní problém vozu je podobný jako u motorů TSi od VW a to rozvody - projevuje se to při nastartování studeného motoru - děsně zachrastí, má nepravidelný chod (i méně než 100000km) . Na vině je buď napínák rozvodového řetězu nebo časovací kolo - oprava bratru za 30-50.000 Kč ( každá druhá). Dále spojky - klient co nám prodával jednu , měl tři CX -7 ve firmě a u dvou odešla spojka do 40000km. O spotřebě se nemá smysl bavit pod 10 ani omylem. Souhlasím s výše zmíněným příspěvkem o nutnosti zkrácení servisního intervalu oleje - max 15-20000km.
K tomu se nedá nijak vyjádřit. Leda ve smyslu toho, co jsem napsal výše. Lidem do ruky kladivo a ne stroj. Nazdar.Mazda - proč? Protože je spolehlivá. Dle TUV by tomu tak mělo být, ale tvé vyjádření to popírá. Ohledně motoru to popírá také moji zkušenost. POkud jeněkde Mazda průserová, tak v dýlech an blok a v rychlosti hnití. Bez výjimky.
S tím hnitím všech Mazd bez vyjímky to víš jistě, nebo to jsou jen takové ty plky od stolu?
Povětšinou to plky od stolu nejsou. Týký se všech Mazd do roku 2010, tedy včetně té předposlední, o které se vehementně tvrdilo, že "ta už nehnije". Hnije. Kdybych to neviděl na vlastní oči, tak to netvrdím. Šlo naftový vůz z roku 2010 a hnily: lem předního okna, lem zadního blatníku poblíž přechodu k prahu. Na 4 letý vůz dost vrzy, ne? Bylo to loni. Dále si všímám Mazd 3/6 rčníkový model 2006-2008, před tím beze zbytku všechny hnily rychleji, než konkurence (třeba Toyota nebo Subaru, případně Honda ve stejném věku). Obávám se, že Mazda zatím nepatřímezi auta, kde by se dalo říci bez obav, že po 5 letech se neobjeví jarní květ.Na druhou stranu ale obejktivně uznávám, že jsem viděl i Mazdy 6 (2006-2008), které nebyly viditelně nikde chycené, ale po přečetní voodoo, která praktikují majitelé těchto aut na mazdaclubu '(pod vedením zdatné šamanky Doris), je celkem jasné, že auta asi dostala nadstandardní péči v podobě 10 kil Dinitrolu a mnohdy již opravených zadních lemů.


Čoveče dumám nad větou: "Týký se všech Mazd do roku 2010, tedy včetně té předposlední, o které se vehementně tvrdilo, že "ta už nehnije""

Tak myslíš všechny Mazdy "anblok" nebo nějaký konkrétní model? Tyto myšlenkové pochody někdy není lehké pochopit

Právě proto že jsem měl 2 Mazdy 626 a 6, tak si je prohlížím, speciálně ty zadní lemy. A třeba CX-7, Mazdu 3 a Mazdu 5 jsem neviděl shnilou ani jednu. Co se týče Mazdy 6 po roce 2008 taky ne. Kámoš si nedávno koupil benzínový 2.0L v automatu rok 2010. Dobře jsem si ji prohlédnul u něj v garáži, protože jsem s ním řešil vybitou baterku když nechal v autě přes noc klíče. Nikde absolutně žádná koroze.

Jo jinak Doris z Mazdaclubu je případ sám pro sebe. Ta má každé auto jako Tamagotchi. Stačí se podívat sem a pochopíš: http://www.mazdaclub.cz/member_detail.php?id=2041 Ta by natírala hamerajtem a voskovala i plastovou konev na vodu
reagować
PetrT
ilość wystąpień1076
data registracji24.05.2009
Wtorek 13.10.2015 22:17, RE: Rozvody, spojka
Petr S napisał:
Zdeny60 napisał:
Petr S napisał:
Zdeny60 napisał:
freebike1 napisał:
Za mne rozhodně nebrat. Pracuji ve velkém autobazaru . CX-7 2,3 DiSi jsme letos prodali asi 10 a nic moc. Zásadní problém vozu je podobný jako u motorů TSi od VW a to rozvody - projevuje se to při nastartování studeného motoru - děsně zachrastí, má nepravidelný chod (i méně než 100000km) . Na vině je buď napínák rozvodového řetězu nebo časovací kolo - oprava bratru za 30-50.000 Kč ( každá druhá). Dále spojky - klient co nám prodával jednu , měl tři CX -7 ve firmě a u dvou odešla spojka do 40000km. O spotřebě se nemá smysl bavit pod 10 ani omylem. Souhlasím s výše zmíněným příspěvkem o nutnosti zkrácení servisního intervalu oleje - max 15-20000km.
K tomu se nedá nijak vyjádřit. Leda ve smyslu toho, co jsem napsal výše. Lidem do ruky kladivo a ne stroj. Nazdar.Mazda - proč? Protože je spolehlivá. Dle TUV by tomu tak mělo být, ale tvé vyjádření to popírá. Ohledně motoru to popírá také moji zkušenost. POkud jeněkde Mazda průserová, tak v dýlech an blok a v rychlosti hnití. Bez výjimky.
S tím hnitím všech Mazd bez vyjímky to víš jistě, nebo to jsou jen takové ty plky od stolu?
Povětšinou to plky od stolu nejsou. Týký se všech Mazd do roku 2010, tedy včetně té předposlední, o které se vehementně tvrdilo, že "ta už nehnije". Hnije. Kdybych to neviděl na vlastní oči, tak to netvrdím. Šlo naftový vůz z roku 2010 a hnily: lem předního okna, lem zadního blatníku poblíž přechodu k prahu. Na 4 letý vůz dost vrzy, ne? Bylo to loni. Dále si všímám Mazd 3/6 rčníkový model 2006-2008, před tím beze zbytku všechny hnily rychleji, než konkurence (třeba Toyota nebo Subaru, případně Honda ve stejném věku). Obávám se, že Mazda zatím nepatřímezi auta, kde by se dalo říci bez obav, že po 5 letech se neobjeví jarní květ.Na druhou stranu ale obejktivně uznávám, že jsem viděl i Mazdy 6 (2006-2008), které nebyly viditelně nikde chycené, ale po přečetní voodoo, která praktikují majitelé těchto aut na mazdaclubu '(pod vedením zdatné šamanky Doris), je celkem jasné, že auta asi dostala nadstandardní péči v podobě 10 kil Dinitrolu a mnohdy již opravených zadních lemů.
Čoveče dumám nad větou: "Týký se všech Mazd do roku 2010, tedy včetně té předposlední, o které se vehementně tvrdilo, že "ta už nehnije"" Tak myslíš všechny Mazdy "anblok" nebo nějaký konkrétní model? Tyto myšlenkové pochody někdy není lehké pochopit Právě proto že jsem měl 2 Mazdy 626 a 6, tak si je prohlížím, speciálně ty zadní lemy. A třeba CX-7, Mazdu 3 a Mazdu 5 jsem neviděl shnilou ani jednu. Co se týče Mazdy 6 po roce 2008 taky ne. Kámoš si nedávno koupil benzínový 2.0L v automatu rok 2010. Dobře jsem si ji prohlédnul u něj v garáži, protože jsem s ním řešil vybitou baterku když nechal v autě přes noc klíče. Nikde absolutně žádná koroze.Jo jinak Doris z Mazdaclubu je případ sám pro sebe. Ta má každé auto jako Tamagotchi. Stačí se podívat sem a pochopíš: http://www.mazdaclub.cz/member_detail.php?id=2041 Ta by natírala hamerajtem a voskovala i plastovou konev na vodu


Mazdu 5 první generace jsem orezlou viděl a to pořádně - lemy, šoupačky a zadní dveře spodek. Bylo to tehdy 6 let staré auto. Ale třeba to byl špatný kus. Bouraná nebyla.
reagować
rNick
ilość wystąpień13
data registracji04.01.2018
Poniedziałek 22.03.2021 18:31, RE: CX7
cytat:
reakce na: *autofans*, 02.10.2015 15:14 (Nemohl jste si vybrat hůře. Be ...)


Mazdu CX jsem vlastnil 5 let.Byla přestavěná na plyn.Spotřeba v přepočtu na benzín 8 litrů.Opravy za tu dobu asi 7000 Kč.Prodaná známému.Zatím si nestěžuje.
reagować
danet - redakce TipCars
ilość wystąpień562
data registracji16.11.2012
Wtorek 23.03.2021 09:51, RE: RE: CX7
cytat:
reakce na: rNick, 22.03.2021 18:31 (Mazdu CX jsem vlastnil 5 let.B ...)


Máte-li chuť, napište na svou Mazdu recenzi: https://www.tipcars.com/magazin/napsat-recenzi-na-muj-vuz/ Hezký den!
reagować
rNick
ilość wystąpień13
data registracji04.01.2018
Wtorek 23.03.2021 20:17, RE: RE: RE: CX7
cytat:
reakce na: danet - redakce TipCars, 23.03.2021 09:51 (Máte-li chuť, napište na svou ...)


Nejsem velký spisovatel.Já jsem byl s CX-7 spokojený.Před prodejem byl trochu problém s emisemi,ale je to vyřešeno.Teď mám Lexus NX 300h.Jsem spokojen s kvalitou.Mít vzduchový podvozek a plug-in hybrid,tak to nemá chybu.
reagować
1 2


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, wszelkie prawa zastrzeżone.