Petr S napisał:
David V napisał:
jsem si vzpmněl na tenhle svůj článek a jeho stati ohledně emisí. Tlak na snižování emisí se bohužel neuskutečňuje jen na poli skutečných škodlivin, jako je NOx a prach/saze, ale rovněž na poli omezení netoxického CO2. Tyto požadavky jsou ve výsledku protichůdné, protože ke zvýšení objemové účinnosti cyklu, potažmo snížení spotřeby, je nutné zvýšit parametry směsi na konci přívodu tepla. Při vysoké teplotě ale dochází ke tvorbě nebezpečných oxidů dusíku, kterých se vozy těžce zbavují. Je to neduh všech vozidel spalujících chudou směs, tedy jak vznětových, kde je spalování chudé směsi naprosto běžné, tak zážehových vybavených přímým vstřikem. Za cenu drobného snížení emisí CO2 tak dochází ke zvýšení emisí oxidů dusíku, se kterými se pak automobilky musí nějakým způsobem vypořádat. Vznětové motory hojně používají močovinu, zatímco zážehové mají přídavný Denox katalyzátor. Po kontrole spalinových norem jsem zjistil, že odlišnost ve spalinových normách mezi EURO 4 a 6 není vyloženě zásadní pro benzínové motory, ale spolu s tlakem na snížení CO2 jim dodatečně problémy způsobuje viz. výše, ale pro vznětové pohony se norma liší docela dost a dostává se na hodnoty normy EURO 4 pro zážehové motory! Zjednodušeně řečeno: zásadní problémy s čistotou spalin způsobuje nesmyslný tlak na snižování CO2. To pak vede k nemožnosti dodržet hodnoty spotřeb v TP, takže se vlastně snížení produkce CO2 nekoná, zato se zvýšila produkce škodlivin, protože jsou v motorech použity technologie které to "umí". No a jak se ukazuje, našli se někteří, kteří si poradili, jak z toho ven... V z tohoto úhlu pohledu jsme fakt v Evropě banda debilů. Jsme schopni vyměnit nevratné poškození zdraví za ušetřené peníze a ještě jsou někteří tak blbí, že se to snaží prosadit i jinde...
Divím se, že v Evropě se na jednu stranu podporuje LPG a CNG, nejspíš proto, že to je čistý pohon. Zároveň relativně čistý benzínový pohon se penalizuje oproti naftě. Někde dost výrazně, např. Nizozemsko, Řecko o 10 Kč na litr. Jinak ve většině zemí o cca 6 Kč. Zajímalo by mě co např. Nizozemce vedlo takhle moc penalizovat benzín. Nebo Norsko, kde masivně podporují elektromobilitu, a taky mají benzín o 12% dražší než naftu.
Benzín se penalizuje hned několikrát:
1) litr benzínu obsahuje o 13% méně hořlaviny než stejný objem nafty
2) spotřeba se vykazuje v litrech a ne kg
3) na naftu je nižší spotřební daň a někde asi výrazně (10 Kč/ litr mi fakt hlava nebere)
4) benzín měl vždy přísnější spalinové normy
A na závěr by mě zajímalo, jak jsou na tom s oxidy dusíku přímovstřikové benzíny. Mám strach, že díky chudé směsi jejich výsledky ohledně NOx nebudou rovněž slavné a přitom, jak jsem psal výše, pokud by se zmenšila honba za laboratorně nižším CO2 a spalovala by se stále stechiometricky vyvážená směs, stačil by v mnoha případech již technologicky zvládnutý katalyzátor s dvojicí lambda sond. Cokoliv pro benzín nad EURO IV jsou již kroky zpět.
A konečně řešení CNG by mě z hlediska NOxů také zajímalo. NOxy se tvoří z dusíku nasávaného ze vzduchu. Jak spalování CNG tomuto zabrání? Pokud bude ve spalovacím prostoru vysoká teplota, budou se tvořit Noxy bez ohledu na palivo. Budu to muset trochu nastudovat...