Reno napisał:
Vytvářeli hodnoty? Proč by někdo kdo baví lidi neměl vytvářet "hodnoty"? Je to proste totalalni kravina, skoro jako to budovani socialismu. Hodnoty vytváří i Rittig, tisknul jízdenky na které jezdila celá Praha:))) A downsizing funguje, trivalce byly ve Fabii uz predtim a pokud ted dostaly preplnovani, tak jenom dobre. Ve vetsine pripadu nahradil atmosfericky motor tentyz s preplnovanim...
Ad downsizing:
Downsizing má své limity, které jsou dané pevností a životností. Se zmenšováním motorů dochází ke zvyšování měrného zatížení (nebo jak bych to nazval), to znamená, že motor musí být adekvátně dimenzován, a to mě přivádí k myšlence, zda litrový motor původně vyvinutý pro nižší střední s odpovídajícím zatížením a návrhovou životností byl nasazen do střední třídy, která má úplně jiné nároky a zatížení, beze změn nebo jej kompletně přepracovali. Pokud je beze změn a něco mi říká, že blok motoru a hlava budou totožné, stejně jako klikovka, ojnice a písty, jinak by šlo o jiný motor a rádi by se tím pochlubili (vzpomeňme na Škodu, která si dala práci vysvětlit že HTP není to stejné jako MPi, i když oba mají 3 válce a objem litr). A v tom okamžiku downsizing nefunguje, protože motor je "undersized".
Dalším limitem a potvrzením "dosažení limitů" je čistota spalin. Na velký motor s malým měrným zatížením stačí de-facto jen řízené spalování s pasivním čištěním (katalyzátor). S rostoucím měrným zatížením je potřeba nové technologie přípravy směsi, takže máme přeplňování, které zvyšuje koncovou teplotu směsi po stlačení na mez, kdy může docházet ke klepání, a to nepříznivě ovlivňuje jak jízdní projev, tak životnost. Jsou 3 cesty, jak se toho částečně zbavit:
1) mezichladič
2) palivo s vyšším OČ
3) přímý vstřik
A samozřejmě kombinace, přičemž u 3. možnosti dostane ekologie tak na prdel, že se dá v podstatě říci, že downsizing nefunguje. Přímý vstřik výborně pracuje se skupenským teplem paliva, takže dokonale ochladí směs a ke klepání nedojde jenže to vede k možnosti spalovat chudou směs, abychom snížili spotřebu (proto prvoplánovitě motory zmenšujeme), avšak za cenu vysokých NOx, kterých se pak pracně zbavujeme v denox katalyzátorech, močovinou apod. Druhé negativum je limitní čas na odpaření paliva, který v okamžiku potřeby výkonu nemusí být dostatečný a dojde k zažehnutí ještě kapalné fáze a vznikají saze, takže si můžeme vybrat mezi prachem a NOxy, za cenu značných komplikací a nezásadního snížení spotřeby (nemyslím katalogové).
Takže jsme si do spolehlivých benzínových motorů nacpali ty nejproblémovější prvky naftových motorů, abychom mohli začít bojovat s úplně stejnými problémy, které u naftových motorů pro osobní auta neumíme! vyřešit.
Já prostě tvrdím, že downsizing nefunguje.