jirkajeep napisał:
Používat OD ve městě je nesmysl.Ničí se převodovka,která neustále přeřazuje,motor netočí v režimu kde má optimální krouťák,dynamika je nevalná a ač si to majitel myslí,tak spotřeba mu neklesne,spíše mírně naroste.Ježdění na N z kopce,je další něšvar,který převodovce zkrátí životnost.Snažte se upravit jízdní režim tak,aby automat řadil co nejméně.Např.,když jedete do kopce a blížíte se k zatáčce před kterou potřebujete ubrat,tak vám tam automat prdne vyšší kvalt,ale po projetí je zase stoupání a ...
Ta rada dává smysl pouze u systému, kde voličem nastavím nejvyšší povolený stupeň, nad nějž převodovka už neřadí. S tou polohou 2 jsem to ale nepochopil - to by platilo jen u třístupňové převodovky? Obecně by to asi měl být měl být jeden stupeň "pod maximem", čili první zarážka pod "D". Nemusí to být úplně jednoduché, protože převodovky mají posun z D do 4 (3, ...) jištěný pojistkou, kterou je třeba zmáčknout a to se v zatáčkách nedělá úplně snadno.
Ale ten Focus má podle fotky "systém manuální volby" a nejspíš 5 nebo 6 rychlostí. Tam se to chová podle mých zkušeností tak, že při překlopení do manuálu systém řadí automaticky jeden stupeň dolů z aktuálně zařazeného stupně (pokud to otáčky motoru dovolí), a pak teprve lze řadit manuálně. Čili v tomto případě při překlopení z D do M dojde ještě k dalšímu podřazení (pokud už motor není nadoraz vytočen). Takže očekávaný efekt úspory počtu řazení se nejspíš nedostaví.
Další "specifikum" tohoto systému je to, že i při manuálním řazení automat řadí "nahoru" při dosažení maximálních otáček motoru, aniž byste k tomu dal pokyn. Dolů pak sám řadí při zastavení. Ale může se to značku od značky lišit.
S automaty občas jezdím a ve městě je to pohoda, na silnici při předjíždění, pokud si manuálně včas nepořadím, mi vadí dlouhá prodleva mezi přidáním plynu a tím, než si převodovka rozmyslí, co vlastně má dělat.