Giorgio napisał:
Petr S napisał:
finding napisał:
prodej bez záruky sjednat nelze... i na ojetinu je záruka a nejkratší možná záruka je 1 rok. ujednaná jinak 2 roky ale je rozdíl v typu vad na který se vztahuje u nový věci a použitý věci...nejbezpečnější prodej je dle mého názoru takový kdy je na obou stranách poctivý jednání tzn. smlouva která jmenuje vady...
Mam pocit, ze na skryte vady je zaruka 6 mesicu pokud auto prodava soukroma osoba. A 2 roky pokud to prodava bazar.
Je to jinak. Záruka je delší, rok minimálně, ale prvních 6 měsíců se předpokládá, že tam závada byla už v době prodeje, a důkazní břemeno je na prodávajícím. Pak už musí dokazovat kupující. Ale platí to pro závady, ne pro opotřebení.
Pánové, diskusi sleduju a myslím, že u starších aut je to velmi problematické a vstupuje do toho několik faktorů, a to bez ohledu na právo - čistě konstatování stavu věci.
Budu se zabývat případem, že ani prodávající ani kupující není podvodník nebo vychcánek.
1.) po 15-ti letém provozu je vada z důvodu opotřebení v podstatě úplně všechno, a to říkám zcela vážně, neboť charakter vady odráží způsob provozování stroje. To znamená, že dieselu provozovaném ve městě může po 200 tkm (6 tisíc provozních hodin!) prasknout hlava a je to dle mě běžné opotřebení, zatímco stejný diesel po 1/2 milionu dálničních km (5 tisíc provozních hodin!) bude zcela OK
2.) vadu nemusí majitel registrovat a dokonce se nemusí ani projevit, přestože už tam je. Původní majitel může s autem zacházet opatrně v době, kdy už došlo k iniciaci trhliny. Jelikož se motor ohříval vlivem opatrné jízdy pomalu, trhlina se nešířila (nebo pomalu) nebo se již přítomná trhlina neotvírala natolik, aby docházelo k postřehnutelnému přibývání oleje. Nový majitel bude motor zatěžovat více a vada se projeví.
3) vada v okamžiku prodeje na voze skutečně nebyla a vznikla až následným provozem pod taktovkou nového majitele
Body 2 a 3 se pak musí posuzovat s přihlédnutím k bodu 1.
Takže můj závěr je, že i prasklá hlava může být důsledek běžného opotřebení daného způsobem provozování auta. Nejen tlumiče/spojka/rozvodový řemen má svou životnost, ale i hlava a blok motoru mají svou životnost a podléhají opotřebení.