Muroň napisał:
Pane Mirku, prioritní jsou priority, jako ostatně vždy. Toužíte-li po pohádkově nízké spotřebě, 1,5 dCi (v Loganu snad jen s 50 a 63 kW, případně mě opravte) je ideální motor. Toužíte-li po nízkých nákladech na servis, 1,5 dCi je nevhodný motor. Jde nějak proti duchu Logana, jako velice jednoduchého a robustního auta, s jednoduchou a trvanlivou technikou, kterou představují osmiventilové benzínové atmosféry 1,4 a 1,6 (kde se dokonce ručně seřizovaly ventily). Později montovaná 1,2 16V je modernější, ale taky ještě k naturelu auta, jako komfortního speciálu na domácí ježdění, poměrně sedí. Proč vás budu odrazovat od diesela? Logan sedan není auto na delší cesty a rychlou jízdu. Jak podvozkem, tak hlukem. 1,5 dCi je v porovnání se zbytkem auta ultrahyperpostmoderní motor, který je příjemný chodem, výtečný spotřebou a slabý životností (vstřikovače delphi u slabších verzí, šály na klice, k tomu standardní rizika přeplňovaného common railu). Taky jich v nabídce moc nebude, protože jejich pořizovací cena (v kombinaci s laureátní či arktickou výbavou) činila téměř dvojnásobek "ceny od".Loganisté s větším nájezdem většinou přešli na LPG. Jestli nemáte tip na logana 1,5 dCi se zaručeným malým nájezdem a potvrzenými častějšími výmenami oleje než doporučoval výrobce (případě doloženou výměnu vstřikovačů - zde návod http://youtu.be/kwfz6AM8BMg
), tak na něj raději zapomeňte. Při boji s korozí se hodí zkušenosti z žigulíků, třeba dělání dutin, matlání gumoasfaltu (ale totálně to neshnije). Zručnější provozovatel staršího benzínového Logana zvládne většinu údržby a servisu sám.
Je vždy skvělé číst, jak fundovaně dokáže poradit člověk bez znalosti věci. Nebudu oponovat tvrzení, že Logan je levné a velmi "šetrně" navržené auto - to je prostě fakt. Antikorozní úprava před faceliftem je jedním slovem děsivá, po faceliftu "jen" mizerná - auto prostě rezne jako š-120.
S čím se ale nedá souhlasit jsou názory na 1,5 DCi. U slabých verzí, což je případ Loganu, bývají občas problémy se vstřiky (téměř vždy po experimentech s levnou naftou pochybného původu), které jsou řešitelné za cca 20 tisíc včetně práce ve značkovém servisu. Naopak zmíněný problém s klikovými ložisky u 1,5 DCi Logan netrápí - tento problém se vyskytuje u verzí s výkonem 74kw a vyšším. V Loganu dokonce dobře snášel i long life servisní interval (30 tisíc km), nejspíše proto, že Logana si kupují hlavně klidní jezdci a motor je díky nastavení na nízký výkon lehce předimenzovaný. Jako bonus má jednoduché turbo bez naklápění lopatek a naopak postrádá dva velké strašáky, tedy FAP a dvouhmotový setrvačník.
Když to shrnu, pokud najezdíte více než 20 tisíc km ročně, klidně kupte DCi. Jinak bych se poohlédl po benzinové verzi 1,4 nebo 1,6 - to jsou spolehlivé jednoduché motory ze "staré školy", tam se chyba udělat snad ani nedá.