Petr S napisał:
Ale jestli to tobě pomohlo, tak budiž. Já se kdysi podobnou vodičkou pokusil zachránit chladič a nakonec stejně prasknul a kupoval jsem nový.
Ucpávání děr sračkama přidanýma do oleje nebo chladící kapaliny je pitomost, která občas funguje, ale vetšinou nadělá víc škody. Je to skoro podobná hovadina, jako přísady teflonu do oleje.
Odstraňování karbonových usazenin je podle mě něco úplně jiného. Podle toho co vím, jsou karbonové usazeniny jev, který vzniká obecně bez přílišného vlivu obsluhy, z větší části nemusí mít výrazný vliv na vlastnosti nebo životnost motoru. Někdy ale vzniká karbonu více, třeba při časté jízdě v nízkých otáčkách, pak se usazuje i tam, kde už to vadí. Zpočátku dojde jen ke snížení parametrů, ale při zanedbání může i dojít k nevratnému poškození motoru (původní netěsnost ventilových sedel může skončit podpálením ventilů).
Běžný olej samozřejmě obsahuje přísady, které karbonové usazeniny rozpouští, ale jen do určité míry a pokud je tvorba usazenin velká, pak to nestačí a je potřeba jejich odstranění nějak podpořit. Vzhledem k tomu, že největším problémem bývá těsnost spalovacího prostoru, pak je přísada do paliva ten nejvhodnější postup, jak to udělat. Jediným zásadním možným průserem by bylo, kdyby spálením této přísady vznikl nějaký tuhý zbytek, který by něco mohl ucpat, ale to se dá pohlídat.
Než jsem to tam nalil, tak jsem samozřejmě hodně přemýšlel jestli tím něco poškodím. STP je dlouhodobě funkční firma, nenašel jsem spojení s nějakými skandály, snad mají své produkty zmáknuté. Taky jsem přemýšlel, jestli to vůbec má smysl. Můj motor po koupi olej téměř nežral, ke zhoršení došlo v podstatě v posledním roce. Myslím si, že se k motoru chovám dobře, dostává co potřebuje a nešetřím na oleji. Ale jezdím téměř denně krátké jízdy 8km do práce a zpět po městě, motor má hodně plochou křivku a bezproblémů zvládá i jízdu pod 2000 otáček (na čtyřku při 50 km/h točí 1800 otáček, při krátkodobém zpomalení na 40 ani nepodřazuju na trojku. To jsou ideální podmínky pro vznik karbonových usazenin, takže můj motor byl ideálním kandidátem na zaprasení pístních kroužků karbonem. Z mé analýzy, která samozřejmě může být mylná, mi vyšlo, že bych to STP měl zkusit, výsledek naznačuje, že jsem to asi odhadl správně. Ještě mi pro uzavření případu chybí změření tlaků na válcích, které byly na podzim na dvou válcích citelně nižší, k tomu se chystám v nejbližší době.