Než ti odpovím, tak pozor na jednu věc: zatímco XC60 a ještě více XC90 je naleštěná bída. Já pravím, že poslední solidní volvo bylo XC70 CC, vše ostatní z SUV a kombíků je docela sranda. jednak enormě drahé, na to co nabízí a pak - v zimě nevím nevím. Shodou okolností můj soused vlastní XC90 a mohu prakticky týden co týden pozorovat jeho zápas na sněhu
Je schopen zapadnout na rovině, trošku nadneseně řečeno. A gumami to není. Problematická je zejména úhlová převodovka, dále na to, kolik slavná XC90 stála, tragické použité materiály v interieru - po 200tkm rozervané sedačky nejsou výjimkou, stačí se na pár ojetin mrknout. XC60 je malá, na to, jak je velká zvenčí. Mám pochybnosti o tom, zdali už to není jen parodie na Volvo, co se hodí tak do Prahy k muzeu, když napadnou čtyři
Vitara není SUV, ale tvrdý pravověrný off-road s rámem a je to auto, o kterém se dá bez nadsázyk říct, že to je auto drsňák, co se v terénu neztratí. jen je u nás malá nabídka a motory 2,4i celkem dost nechutně žerou, na to jaký mají výkon, ale na druhou stranu travlé 4x4, rám, tuhá kastle, jednoduchá technika a spolehlivá, to za ten litr benzínu navíc stojí.
Jelikož bydlím v Jeseníkách a znám je jask vý boty, hlavně jejich zimní nástrahy (lahůdky např. cesta mezi Brannou a Vikanticemi a dál na Habartice), které prověří nejen stav auta, ale i řidiče. A na to to chce fakt pořádný stroj, ne navoněnou bídu. Protože léta jezdím cestou necestou v zimě na běžky a fotit tam, kde lidé nechodí natož aby tam jezdili, tak si na své Subaru nemohu vůbec stěžovat. jediným limitem, který reálně existuje, je světlá výška-když lehneš na břicho, můžeš mít 8x8 ophon a stejně nejdeš. Pak jedině naviják a lopata. Takže, mohu li dát jen tip na podobné auto, a je-li podmínka ježdění v jakéms takéms terénu a hlavně v zimě, mrknul bych i na SUbaru - konkretně modely Forester s motorme 2,5i (je jich málo, ale dají se, mají navíc redukci), při menších nárocích na dynamiku jízdy i 2,0i. Mluvím o modelech od roku 2008 po 2014. Taky bych nevynechal Outbacka. Ten je k mání pouze s motorem 2,05 v různých modifikacích, nebo s motorme H6 - ale jednak končil v roce 2008 a hlavně, sehnat jej je prakticky nemožné, lidé se jej zbavují až s astronomickými nájezdy, nebo s ezbavují občas vážných křapek. Jinka totiž není důvod. Outback zvládně skoro totéž, co Forester, ale na silnici poskytuje výrazně lepší komfort a celkově jde o univerzální vůz s relativně levným azejména minimálně problémovým provozem-řečeno v kontextu japnských aut (kde je minimum druhovýroby, ale o to více garážníků, kteří zanjí SUbaru jak svý boty a dovedou opravit to, co frey vyhazuje jako neopravitelné.s nadsázkou řečeno).
O Outbacku píšu záměrně, protože před 2 týdny jsem pořídil Outbacka a mámsouběžne s ním Legacy - takže mohu porovnat. V terénu je Outback jiná liga - projede fakticky neuvěřitlné a to je jen asi o 4 cm vyšší (mám 2012). Rozměrově je o kategorii větší, než legacy (2006), zejména vzadu je místa zhruba jako v Mondeu. Kufr je také podstatně větší. Je to proszě kus auta, robustního a velmi pohodlného. přední sedačky jsou jako křesla doma v obýváku. V neděli napadlo, takže jsem jel na "svá známá místa" a mohu prohlásit, že s Oťasem nemám strach jet, až bude půl metru sněhu - nakonec hromada videí na youtube to jen potvrzují. Loni jsem jel zmíněnou cestu Vikantice Branná (kdo chce, může mrknout, o co se jedná), která je-když se zadaří-prakticky celá zafoukaná a navíc je tam cedule, že v zimě se neudržuje. pro řadu řidičů to je výzva, ale také konečná a pak aby člověk tahal lano (loni jsem tahal Golfa, Oktávii a jednoho starýho baworáka, ale s tím jsme nehnul, protože pán neměl přední oko
Na legacy dám jednikču + redukci a frčíme oba jak šmitlík. Protože v jednom místě byl napříš strom, spadlý pod námrazou, projel jsem po louce - ovšem bylo nutno zdolat navátý sníh, jehož výšku jsem odhadnul na dobrým 50cm - měl jsme strach, že uvíznu, ale pokud jde o lehký sníh, není problém, jen nesmí člověk zastavit, pak by problém být mohl. Další testovací trasa v Jeseníkách je cesta na Švestkovku- Stoupák, že jednička to má co brát, k tomu sníh a vyjeté koleje od lesních strojů. Vyjíždím tam léta, až na pár výjimek, kdy sněhu bylo faklt hodně a měl jsem strach, že lehnu a není se kde otočit, až nahoře.
nechci, aby to vypadalo jako óda na SUbaru, ale dávám tip na auta, která mám opravdu ochytaná, mám již třetí Subaru jak to vypadá, když bude další, bude zase Subaru (Levorg).
S Volvy mám také menší zkušenost - konkretně s S60 a XC60 (S60 byla firmení, XC60 bylka bývalého šéfa). Na silnici dobrý, ale sXC60 bych se rozhodně bál zajet tam, kam se SUbaru. Nakonces-opět toho najdeš na netu dost...
PS: kde máš chalupu?