rojack napisał:
1. Čekejte 3s2. Dávejte meziplyn3. Jezděte jenom dopředuDnes jsem se pobavil. Děkuji. Tohle auto s fordí převodovkou si nikdy nepořídím.
Hele s tím meziplynem asi někteří nechápete dost dobře jeho funkci. Meziplyn sloužil k roztočení předlohového hřídele na otáčky přibližně podobné s otáčkami hnaných (ozubených) kol (přesněji ne otáčky, ale obvodové rychlosti), aby vůbec šlo zařadit. Takže meziplyn se dával jen při podřazování, kdy se např. na 4-ku předloha točila nižšími otáčkami než na 3-ku a tudíš ji bylo třeba meziplynem roztočit. Proto se spojka sešlapuje 2x. Poprvé při vyřazení, pak se musí pustit, plynem se roztočí předloha (to je ten meziplyn) a pak se rychle šlape znovu spojka dokud se předloha točí a obvodové rychlosti příslušných ozubených kol jsou podobné, aby tato do sebe zapadla. Při stání na místě je meziplyn nesmysl a naopak je potřeba předlohu zabrzdit nebo zpomalit, a proto se čeká. Spojka se dá vyšlápnout 2x, podle velikosti otáček, které měl motor bezoprostředně před tím.ˇPokud byly vyšší, tak předlohu dvojspojkou zpomalím rychleji na volnoběžné, než čekáním na dotáčení předlohy.
Jen doplním, že pokud se řadí nahoru, tak se mačká jen 2x spojka, právě pro zbrzdění předlohy padajícími otáčky motoru během přeřazení na následující stupeň. Proto bývá např řazení starých náklaďáků nebo autobusů tak rozvážné. Tam se železo hlídalo ušima, nohama a rukama. Dnes to udělá párek třecích kroužků, kterým se honosně říká synchrony.
Navíc se tehdy přesouvala tuším celá kola a dnes všechna kola běží v záběru stabilně a přesunují se jen "zámky". Takže kdž to chrčí při nedošlápnuté spojce nebo synchron není schopen vysoké rychlosti zbrzdit, tak se neočesávají zuby přímo na kolech a ozuby "zámků".