Niedziela 29.03.2020 09:59,
Viano
Rozhodně Viano, žilo ve stínu Multivanu, protože pověst zkažená prvním Vitem a třídou V nezachránili ani první Vita/Viana z let 2003-2006. Avšak na rozdíl od Multivanu v generaci T5, kde to s produktem šlo od desíti k pěti, tato generace Vit a Vian se neustále zlepšovala. Hlavně se pracovalo na antikorozním ošetření a odhlučnění. Pokud tedy Viano, tak určitě bude nejlepší po posledním (druhém) faceliftu v roce 2009 (modelový rok 2010), pozná se snadno, má ostře tvarované přední světlomety. Váš rozpočet by na takové auto měl stačit. Neděste se však kilometrů, tohle auto málokdo používal na poskakování kolem baráků. Co by se Vám mohlo líbit? Motor V6 CDI, jede jak raketa a nenucenost s jakou na Německé dálnici (na jaké jiné, že...) vytlačuje Oktávky z levého pruhu je příjemná. Příjemná je taky akustika tohoto motoru. Nemusí být příjemná spotřeba, kterou jenom málokdo dokáže udržet pod 10L/100km, ale tlačíme vzduchem 3,5m čtverečního a 2,5 až 3t. Čtyřválce trpěli jenom pětistupňovou automatickou převodovkou, která u značky v tomto modelu dožila. Avšak při dodržování servisních požadavků je nesmrtelná a na rozdíl od převodovek DSG řadí stále hladce. Šestistupňový manuál s vyšším nájezdem potřebuje už občas servis, synchrony 2. r. stupně. Pokud se budeme bavit o pohonu 4x4, který do prvovýroby dodával Oberaigner, už to taková sláva není, auto bylo totiž koncipováno do lehkého terénu, ne na hltání dálničních kilometrů. Je zvednuté o cca 7 cm a až do zmiňovaného faceliftu vysloveně pohon nesnášel dálniční provoz, od roku 2010 už to je lepší, ne vyřešené. Rozdíly Multivan vs Viano: Multivan méně maskuje dodávkový původ (vyšší, užší, podběh vadí řidičově noze), hliníkový pětiválec a nejsilnější Biturbo čtyřválce nasazené VW po faceliftu nedosahují ani z poloviny kvalit agregátů mercedesu (vodní čerpadlo se sebevražednými úmysly v olejové vaně a další podobné nápady, praskající bloky přetíženého čtyřválce, elektronika Haldexu pod autem vystavená působení soli). Motor V6 CDI byl vždy v kombinaci s automatickou převodovkou a nešel kombinovat s pohonem 4x4. Pohon 4x4 se pojil vždy s automatem, důvodem nebyla rozdělovací převodovka jako u vlastního řešení 4MATIC, ale ochrana hnacího řetězce před rázy vznikající řazením v manuální převodovce. Pokud potřebujete něco sem-tam tahat, v autě kódem QA4 byl větší chladič a místo 2,0t bylo na tažném psáno až 2,5t, vždy v kombinaci s automatickou převodovkou. Nejmenší spotřebu měl vždy nejsilnější čtyřválec, tady ještě automatická převodovka zvyšovala spotřebu, s manuálem se dalo jezdit za 8,5L/100km, automat znamenal spíše 9,0L. Pohon 4x4 byl tady na rozdíl od Sprinteru řešen jako stálý a nemohl mít redukci pro jízdu v terénu. Autorádia jsou z dnešního pohledu u všech těchto aut zastaralá, elektronika stárne morálně alespoň 5x rychleji než auta. Zajímavé je provedení Fun, něco jako základní Californie Beach (bez kuchyňky, pouze spaní), ale v ČR se jich prodalo málo. Zvedací střecha na rozdíl od současného modelu, ještě byla volitelná - na to pozor (spaní pro další 2 osoby). Mercedes-Benz nemá takové servisní pokrytí jako VW, ale zase tady existuje několik (vlastně docela dost) skutečně kvalitních specialistů i mimo značkové servisy. Avšak pozor také na amatéry, ověřte si reference konkrétního servisu předem. Servisy jsou o lidech a jsou plošným problémem všech značek v ČR. Pokud jsou tam lidi co je auta a práce baví - je jedno jaké logo a jestli vůbec na baráku je, pokud ne... Ještě jeden detail, délky: krátká cca 4,8m (MB i VW), střední 5m (pouze u MB a je zdaleka nejpopulárnější) a XL cca 5,3m (MB i VW). Viano bylo myslím vysoké 1,8-2,0m, Multivan je dle provedení vysoký 1,9-2,1m. Ještě jeden tip, v této generaci se dalo ještě Vito vybavit téměř na úroveň osobního Vita a občas to někdo udělal. Třeba kvůli velkým užitkovým zrcátkům.
reagować