cytat:
reakce na: SKILLER, 18.06.2018 17:44 (Zdravím prosím o radu rozsvíti ...)
Kontrolka motoru se rozsvítí v okamžiku, kdy je do registru zapsána chybová hláška. ECU motoru zpracovává mnoho proměnných s předem definovaným rozptylem parametrů a pokud hodnota některého parametru se dostane mimo rozsah, uloží se do paměti kód chyby.
Pokud je nefunkční katalyzátor, tak tzv. lambda sonda detekuje obsah kyslíku mimo tolerované pole (0,98-1,03). Kód závady nicméně takto specifický není, protože se může objevit v registru kód pro příliš bohatou nebo příliš chudou směs, což skrývá nepřeberné množství možností od netěsného sání, přes výpadky v zapalování, vadný vstřikovač až po vadný kat nebo sondu.
Vysypaný katalyzátor je obecné vyjádření nefunkčního katalyzátoru nebo se uvolnila některá keramická tělíska, která chrastí či urezla kovová vložka? Mám zkušenost s tím, že se uvolní nějaká keramická tělíska, katalyzátor chrastí, ale pro běžné režimy svou funkci plní, stejně jako kovová vložka urezne z úchytů a začne drnčet. Neobával bych se zpětného nasátí do motoru, ale tělíska by mohla začít ucpávat výfuk (zamotají se do té skelné vaty, co je v tlumičích).
Takže správný postup je identifikace problému a teprve potom se dá posoudit, zda je provoz se závadou možný, či nikoli. Obecně: chudá směs vede k přehřívání motoru a bohatá k jeho zanášení karbonem (pokud je bohatší více než 10% nad stechiometrický poměr), či spálení katu, pokud ještě není vadný.