ctverak napisał:
Už standartní Prius má čerpadlo klimatizace, posilovač brzd i řízení poháněné elektricky. A elektrický topný element má i Octávka II. S tou elektrickou energií bych to tak černě neviděl, už jenom díky 16A jištění a hodinovému dobíjení nejde spotřebovat víc nez cca 3kWh což je podle tarifu 7 - 12kč.
Jinak samozřejmě za meloun takové auto opravdu nedává smysl ať je ekologické jak chce.
No právě, kompresor klimatizace, aby byla dostatečně rychlá, potřebuje cca 5 kW, takže ty 3 kWh, cos nabil za hodinu doma lehce spotřebuješ jen v klimatizaci během těch 25 km v městském+příměstském provozu. Nebo vytápěním, to je fuk, oboje je poměrně dost energeticky náročné a výkonově adekvátní, aby bylo teplotní pohody na palubě dosaženo rychle.
Tak a ještě nám zbývá energie na pohyb stroje. Kolik jí tak bude na 25 km potřeba?
Navíc použít na vytápění elektrickou energii je nejneekologičtější způsob topení, to už je lepší naftový bufík. Elektrické topení má sice účinnost 100%, ale výroba elektřiny tepelnou cestou (v základním zatížení přes noc) má účinnost do 35%, zatímco účinnost bufíku je třeba 70% (možná i více), takže v elektrárně se musí uvolnit dvojnásobek tepla, než se dostane na palubu, a to jsem nezahrnul úbytek energie v bateriích. Takže o jaké ekologii tady mluvíme?
Problémem těchto vozů je striktní oddělování posuzovaných parametrů, takže vybrané parametry jsou postaveny do jiného světla. Zejména mi leze na nervy ta kombinovaná spotřeba při čerpání elektřiny ze sítě a nezapočítání do rozvahy. Spotřeba není podstatná, podstatný je celkový kilometrový náklad z ekonomického úhlu pohledu.