Michal napisał:
Letos jsem byl silně nakloněn myšlence koupit si Outbacka s motorem 3,6. Absolvoval jsem i testovací jízdu a to auto se mi opravdu líbilo. Ale pak jsem zjistil, že pokud má Subaru automat, potom už to není Subaru v pravém slova smyslu, ale je to v podstatě oktávka s haldexem. A pokud má manuál, pak je to většinou zase problém trefit napoprvé kvalt... Navíc mi pan prodejce sdělil, že Subaru bude tlačit do všech svých aut s automatickýma převodovkama CVT.
Já ten rozdíl v pohonu 4x4 nejspíš třeba a...
Michale, to jsi někomu buď špatně rozumněl, neboti někdo lhal. Outback 3,6ma jako jediné Subaru vyjma Tribeky 5ti stupňový automat, který je vybaven klasickým mezinápravovým diferencialem, ten "haldex" čili vícelamelová spojka plní pouze funkci uzávěry a redistribuce síly mezi přední a zadní nápravou. Pro tvou informaci úplně stejný system ale v kombinaci s manuálem má STi Impreza, tam si dokonce můžeš nastavit kolik ti jde na předek a kolik na zadek. Outback si to řídí sám, přičemž je mírně preferována zadní náprava (nevím přesně, zhruba 40:60), poměr může při špatných podmíkách a prokluzu zadku klidně opačný. Manuál u tohoto foresteru má také mezinápravový dif, ale funkci uzávěry plní viskozní spojka, která při prokluzu jedné z náprav diferenciál uzamkne, poměr sil je tak 50:50 na obě nápravy. Pokud bych to krátce shrnul, přenos síly u Subaru zajišťuje mezinápravový dif, vícelamelová spojka nebo viskozní spojka se dostávají do hry při prokluzu jedné nápravy. Haldex, X drive BMW a jiné mutace téhož přenáší veškerou sílu přes vícelamelovou spojku, žádný diferenciál tam není.
Ještě bych vyzdvihl jednu věc, a tou je redukční převodovka. To je zařízení neocenitelné v terénu nebo při tahání přívěsů a karavanů(Forester má na kouli 2t). Navíc je v jeho případě redukční převodovka plně synchronizovaná, takže ji lze zařadit i při jízdě, u jiných aut musíte zastavit, zařadit redukci a pak pokračovat. Bohužel, s příchodem šestirychlostních skříní už redukce nebude, což je dle mého názoru škoda, na druhou stranu šestikvalt díky kratšímu zpřevodování bude asi lepší dynamicky. Holt něco za něco.
Zdravím Zdenyho, má pradu, čím novější, tím to jde s kvalitou dolů (platí pro všechny značky). Po delší době jsem dočetl až do konce, dobrý článek, jen tak dál.