Niedziela 06.09.2020 20:47,
Jakou plečku za 150 tisíc - díl 2
Jezdíme trasy město 5+5km), ale dnes téměř denní výlety do hor od 20 do 60km/jedna cesta. Jsem již nepracují, leč nikoliv důchodci, takže volný čas trávíme vesměs na horách. Auto jezdí tedy téměř denně. Za dobu,m co jej mám a najel jsem s ním asi 25.000km, mám dlouhodobou spotřebu benzínu 7,1/100km. Jezdím pohodově, dodržuji limity. Na 1,8i slušný výsledek a na to, že jde o poměrně velké auto. Jinak motor má velmi krásnou špičku a evidentně ožívá na 3000rpm a graduje do 6500. není problém podřadit o dva stupně a vytočit jej přes 6000. otáčky se mu líbí. Jinak poznámka - má rozvodový řetěz, nikoliv řemen a jak vidno, pánové od Forda zvládli před lety to, co bylo být u motoru základem = rozvody a co se Das Auto Škoda dlouhá léta nedařilo a netuším, zdali to mají zvládnuté už dnes. Řetěz tedy funguje, neřachtá, neskáče o zub sem o zub tam, jako u Fabií a prostě o něm nevím...Jiank ke spotřebě oleje: neměřitelná. Co napustím, to vypustím. Dávám olej 5w40s especifikací pro Fird, nehrotím značku, spíše koukám po ceně, auto je dělník, ale neleju tam úplný šunt jako například eurooleje Shell. A nyní k tomu, co Ford léta dělá Fordem. Podvozek. Nechci bájit, proto zájemcům doporučuji, aby se tímto autem šli svézt. hovoříme o 15 let straé plečce. Podvozek je prostě geniální. Za prvé robustní a odolný. Já měnil jednu tyčku a jendu prasklou pružinu, o čemž mi mechanik tvrdil, že to za svoji kariéru u Forda viděl u mě teprve po druhé. jezdíme i rozbité horské cesty a kupodivu, podvozek to snáší na jedničku - což patrno z měněných dílů. Zbývá mi vyměnit ložiskov v LZ kole, bohužel je kombinované s nábojem a stojí asi 4000Kč, takež jezdím, i dkyž mírně hučí. Až se rozsypem nechám ho vyměnit. Jinak nic. Nula závad. Ale jízda po rozbitých silnicích - kam se hrabe Subaru. Mám velkou lásku v Subaru, je to moje třetí auto, ale Mondeo je v tomto výrazně lepší. hluk od podvozku je daleko menší a tlumení rázů při jízdě přes hrby daleko epší, než o Outbacka. paradoix? Ne. realita. Avšak srovnání s Oktávkou je nemožné. To jsou dvě nesouměřitelné věci. Oktávka je trakař. Dřevěný starý hnusný trkař. Mondeo je arostikrat se sportovními a řidičskými geny ve volantu. bez urážky, tady Škoda ztrácí 10* z dseti proti Mondeu. Podvozky prostě srovnat nejdou, byť bych chtěl sebevíce. Uvnitř interiéru kupodivu po těch letech a historii nic neklepe s výjimkou krámů v kufru, je to liftback a zavazadlový prosor odděluje od kabiny jen zadní palto. A protože tma vozím fotogtqfické stativy, manželka trekové hůlky, hasicí přístroj, asi tři lékarničky, a další krámy, občas se tam něco převalí a zaklepe. Jinak je v autě ticho a klid. Opět paradox a proti Oktávce neměřitelné. Tam chrastilo snad vše včetně mojich kostí za jízdy. Kufr: stěhovák. Odvozil v rámci vyklízení bytu po otci i rozebraný nábytek. Skloí se sedačky, vyndá s eplato a naložím tam standardní bočnice od nábytku v délce 200mm a šíři 430mm.Bez problémů. Manželka seděla na svém místě... Co dodat? Nějaké lyže, skiaply, běžky - absolutní pohoda, díra v loketce případně sklopná 1/3 sedačky to jistí. Kufr hluboky,nnavíc máte dojezdovou rezervu, žádnou sadu, což vidím jako hrůzu, když roztrhneš pneumatiku o kramli někde v lese a dešti a potmě, nejlépe... Nářadí oloženo v rezervě, jak obvykle. Nicméně čalouněí kufru má ale výrazně lepší oktávka, u Mondea co by tehdá vlajkové lodi Fordu toto dost odflákli...Tady vede jasně Škoda. Ale co, v kufru se nejezdí, zbytek je jasně lepší naopak u Mondea. Namátkou: výfuk - původní. A ve velmi slušném stavu s minimem povrchové koroze. Skoro bych Forda podezříval, že jde o nerez, ale svary tomu nenasvědčují. Ale je prostě původní a mě jistě přežije. Brzdy: měnily se kotouče - otec tam nechal dát originál Fird, drží, ale špiní desky., Ael zřejmě kvůli tomu auto brzdí příkladně. Po 14 dnech mám přední kola černá od brzd. Koroze. Co to je? Co to je za slovo??? odkud se vzalo?? U Modena po FL v r. 2004 byly vyřešeny chronické potíže s korozí spodku dveří. tady? Nulka. N U L A!!! Ani pupínečíček. A to je auto minimálně po 2 lehkých opravých. prahy??? Kde jsou?? U Oktávky ví každý, kdo ji měl, zejména u O I to bylo tristní a není jediná oktávka té doby, co by neměla prahy zdeformované a prolomené od zvedáku. že vy to nemáte??? tak s eohentě a líp se podívejte. To totiž u Oktávky vymyslel pablb, kdežto U mondea někdo, kdo dokázal spočítat, jaké bodové zatížení musí práh unést... Víc netřeba komentovat. Prostě prahy a koroze zvládnuté na jedničku. Abych furt jen slepě nechválil: v čelním okně - bylo měněné v rámci otcovy nehody, přestala vyhřívat půlka-naštěstí přd spolujezdcem. Nefunguje výhřev sedaček - dědeček s babičkou totiž dokázali zničit obě dečky a to tak, že po kolenách lezli do auta ve snaze dostat se do skříňky před spolujezdcem, když šikovně parkovali na chatě levými preavými dveřmi u živého lotu, takže nešly otevřít. A jako starší lidé museli nutně lézt na sedačku po kolenou., jinak si to neumím vysvětlit. Občas se nezamkne auto pomocí DO. Ono se sice zamkne, ale ihned otevře. Stačí zamknout klíčem a pak již zase týden centrál funguje, jak má. Asi se to vždy tím samo vyresetuje a pak funguje. P nehodě měněné LP světlo svítí o něco méně, což je následke použítí ND z vrakáče. rozleštění to vyřešilo z 85%, ale i tak je to lehce poznat proti původnímu světlometu. Na STK však auto prochází bez závad. Při otevření kufru v dešti veškerý nával vody steče do kufru. Na to existuje jednoduchý trik. 5. dveře se musí otevřít rychle a hlavně až na doraz. Pak neteče nic. je to jen v režimu otvírání a musí se s tím počítat. Takže nějaké pootevření 5. dveří znamená vytírat v kufru! Lak: mám tmavo modrou Ford metalízu. Jako každý tmavý odstín je náchylný na údržbu. Já mám rád auto čisté, takže myji častěi a hlavěn vždy voskuji Turtle waxem. Specialisté na auto kosmetiku se budou smát. Já to dělám asi 20 let na všech svých předchozích autech a laky jsme měl a mám vždy parádní. nepočítám nějaké ty ďubky od kamínků, tomu nezabrání nic. Ale lesk, ochrana vůči vodě a zejmoéna soli, to mohu svědomitě prohlísit, že Turtle umí. Za pár kaček lety prověřno v mých rukou. Jinka pokud na posdku najdu někde odřeninu od něčeho, co je ukryté na lesní cestě nejezdím terén, ale občas pár metrů ujet touto cetsou musíme ke tcháni), tak okamžitě zapravím pomocí spreje Motul - opět prověřeno lety a nic nehnije. Závěr. tot konkrétní Mondeo je moje nejelpší auto, co jsem kdy doma mlě a že jich bylo celkem 27. Když vyškrtám auta jako kdysi Moskvič 408., pak Škoda 120, a pod. tak toto auto předčilo jen Subau Legacy ze stejného roku (též 2006), které bylo lepší v kvalitě zpracování, ale mělo ještě o fous lepší podvozek a jídzní vlastnosti. Zbytek mé flotily, od Pežot, přes Superb, oktávky, focuse, pumu, ale i současný Outback a Infinti, je toto Mondeo lepší. Navéíc, dky tomu,že jsem jej získla jako dědictví, má excelentní poměr cena/UH. Servis je za hubičku. Náplěn za hubičku. SPotřeba nízká v rámci benzínu a atmosferického motoru. Výkon - pro nás absolutně dostačující bez omezení. Koroze - nula. Spolehlivost - celková na jedničku, občasné mušky typu centrál, jak jsem popsal, u staré rapy neřeším. Jídzní komfort - na jedničku. Vynikajcí. Jak říkám, s tímto autemjezdím rád, s chutí a požitekm. ANvíc - když zaparkuji pod sjezdovkami nebo u marketu, nemám strach z toho, že přijdu k autu a bude škrábance či díra ve dveřích. Prostě super kára. A to zásadní - toto auot se dá sehnat ve výtečném stavu v německu za cenu 2/3 současné průměrsné mzdy. kolikrát si říkám, že auž naše zděděné Mondeo bude směřovat na vrakoviště, pořídím si nad jedno do zásoby. Já nepotřebuuji nějaké doytkové displeje, zrcadlení mobilu na obrazovce navigace,nepotřebuji ani tu navigaci, nepořebuji MP3 ani MP4 ani MP5, stačí mí rádio s dekodérem dopravního hlášení. nepotřebuzji žádné head-up displeje. Potřebuji auto odolné, robustní bezpečné )což MOndeo bylo a i dnes věřím, že při střetu s cyklistou mě zachrání - jen vtip), poholdné, levné na provoz i údržbu, kde jsou kupy nD k dostánbí ihned v různé kvalitě dle ceny, bez koroze a nehnijcí před očima, veliké - mám skoro 190cm a 90kilo, tiché a se spolehlivými agregáty, jako motor, převodovky, brzdy. A takové Mondeo beze zbytku je. V době prodeje stála verze Ghia dle ceníku 900.000Kč. Už to hovoří o něčem...Jinak věřte - ve svém profesním životě jsem měl možnost jezdit b ai řídit luxusní vozy, od M-B, pře BMW, Lexus, Alfa Romeo po Subaru a další, ale žádné si nedovedu doam představit jako levnou ojetinu. Mondeo mě přesvědčilo, že to byl dobrý kauf a zejména mé rozhodnutí, když jsem jej otci doporučil....
reagować