donald napisał:
U Elantry CRDi jsem se pokusil o něco podobného. Sňal jsem gum. hadičku od egr ventilu a ten ucpal, pak znovu hadičku nasadil. Skutečně se snížila spotřeba asi o 3 proc. Nicméně jednak se mi rozsvítila žlutá kontrolka check a co bylo horší, motor měl v nejnižších otáčkách turbo díru, úplně se dusil. Zajímalo by mě, jestli je egr systém nějak propojen s dávkováním paliva nebo turbem a zda kontrolka check může signalizovat, že dochází k poškození palivové/výfukové soustavy motoru. Za odpověď předem děkuji!
Vznik NOX má pouze jeden mechanizmus: oxidace hořlavé chemické sloučeniny, kde je vázaný atomární dusík. tedy hoření je de facto proces, kdy z cheicky složité strukutry vyrobím chemicky jednodušíí a zísám tím teplo - A pro mě, jakožto chemika, bliká v mozku otazní, že celá věc je mylně interpretována: nebudu li produkovat NOX, budu produkovat něco, kde je dusík vázáv v jiných organických sloučeninách. A protože víme, že dusíkaté oragaické sloučeniny jsou ve značné míře karcinogenní, možná by bylo správné tvrdit, že nechceme snížit emisi NOx, ale chcem snížit podíl nespálených sloučenin , kde je dusím vázaný v organickcýh sloučeninách. Ty totiž já vidím jako dalko nebezpečnější pro zdraví člověka, chci říct, že ani NOx ani ony oragnické sloučeniny nejsou pro zdraví přínosem, ale je otázkou, co je menší zlo.
A protože naše zeměkoule je tak zničená, tak bych uzákonil a výrobce penalizoval za to, že vyrábějí auta na naftu a benzín a ne třeba na LPG či CNG či elektriku. Mám pocit, že diskuze o vliv NOX či jiných látek, které z motorů proudí do atmosfery, je zcela mimo kompetence všech amatérských diksuzí, včetně této a že je na čase, aby nám někdo "ukázal", co nás v brzké době potká. A tím "někým" myslím, že nám to příroda ukáže co nevdět sama, bez toho, zdali budemem či ne mít v autě EGR takový a nebo makový.
Je to stejně nesmyslná a nekonečná diskuze, jako je "ekologická" likvidace katalyzátorů FAPů a jiných výmyslů, protože v důsledku jde jen o hromadné ničení posledn´ích zbytků toho, kde se dá žít, jíst a pít, nehledě na hanebdné obohacování se některých skupin lobbistů.
Jinak má dotaz - proč EGR zhoršuje životnost FAP? není mi jasný tento mechanizmus. Pokud to tak opravdu měřitelně je, pak to znamená, že intslace EGR ventilu a recyklace spalin má negativní vliv na spalovací proces - tedy opřesně opačný, než se čeká.