Piątek 31.03.2006 10:48,
Motor 1,6
Dobrý den, recenze a reakce na ně čtu každý den. Vím, jaké se zde svádějí přestřelky na téma TDI a ostatní motory, koncerny a nekoncerny a pod.
Tak jak se zde často píše, že některé recenze jsou odbyté, myslím si, že výše uvedené popisy nejsou nic moc. Nechci nikoho urazit, je to osobní názor. Na téma TDI bylo napsáno hodně, nejsou to vzhledem ke svému stáří (klasické) špatné motory, pro běžného smrtelníka bohatě stačí 66kW (najel jsem s ním jako se služebním vozem ca 100tis. km).
Co se týká 1,6MPI, moc zmíněk o něm není. Je nutno připomenout, že existují dvě varianty - 74 a 75kW, které ač vychází ze stejného základu dost se liší. Liší se nejen em.normou EUR2xEUR4 (slabší motor byl do konce 2000 - byl i ve faceliftovaných modelech), ale díky úpravě intenzity spalování (závislé na teplotě motoru a jeho zatěžování - řídí elektronika) se snížily emise, ale hlavně spotřeba! V závislosti na stylu
jízdy v rozmezí 0,5-1L/100 km. Pocitově se mi zdá že motor 75kW se chová daleko kompaktněji a má větší tah v nížších otáčkách.
Je pravda, že pokud je nutno rychle předjet, je třeba motor vytočit, ten to ale dělá celkem ochotně. Nevím, hluk mě tedy neobtěžuje ani na delších trasách, při 90km/h motor točí na 5st ca 2700-2800 ot. což není nikterak strašné. Spotřeba 8,5l? možná ve městě a na dálnici. Osobně jsem tuto spotřebu měl v obsazení 5 lidmi, kufr plně naložený, vozík se střední plachtou (váha asi 500kg), motor 74kW a rychlost ca 130-140km/h (600km po dálnici v DE - vím že je to s vlekem hodně). Průměrná dlouhodobá spotřeba na 90 tis. km byla ca 7,2L když jsem auto prodával. Závada byla pouze jediná (za 4 roky) a to vadný snímač teploty chladící kapaliny, na 90 tis. před prodejem jsem dal nové př. destičky (ještě to ale nebylo potřeba) a preventivní výměna rozv. řemenu (radši měním dříve). + 1x nové pneu, 1x svíčky, 1x brzd. kapalina a 4x olej+filtry, 2x vzduch filtr , 1x pylový filtr, 2xžárovka v zad. světlech. Spotřeba oleje = 0. U jednoho Služebního auta začal olej mizet při ca 300tis. km, te člověk ho ale vůbec nešetřil - pořád plnej plyn, jedno jestli studený nebo teplý.
Od r. 2004 mám 75kW (opět kombi), najeto zatím 27tis km, čeká mě první servis. Reklamoval jsem tři věci - odlepující se těsnění na rámu dveří, u rádia přestala svítit některá tlačítka a hluk od motoru - výměna řemenu pomocných agregátů - vše vyměněno v záruce bez průtahů.
Jinak se nic neměnilo. trochu mě překvapila mírná spotřeba oleje - na 25tis jsem doléval 0,5l, může to být ale dáno (samozřejmě nemusí) syrovostí motoru. Průměrná spotřeba je 6,5L/100km, dovolenou ďo Maďarska jsem absolvoval se spotřebou 5,6L/100km v rámci rychlostních limitů, dálnice pouze Brno-Bratislava, klima zapnutá občas,
najeto ca 19 tis.km. Druhým extrémem byla jízda s dvouosým vlekem s autem a spotřeba skoro 11L (1500kg se za tím fakt tahat nesmí).
Možnou výhodou motorizace 1,6 je použití 14" zimních kol, která jsou levnější (ale horší jízdní komfort)-auto má menší kotouče než TDI. Výhodou je dále menší hmotnost motoru, tudíž netrpí tolik př. náprava.
Nevýhodou je větší objem oleje v motoru (4,5L), tudíž nutnost koupit 5L. Výhodou je nižší povinné ručení, nižší pořizovací cena vozu a nižší havarijní pojištění. Pokud se nenajezdí mnoho km, určitě stojí oba motory na stejné úrovni z hlediska nákladů na kilometr a záleží pouze na tom, zda Vám více "voní" nafta nebo benzín. Ještě jedna poznámka: údajně u motorů 1,6 odchází něco v převodovce, snad diferenciál. Slyšel jsem to od hodně lidí, zatím nezažil - naštěstí.
Tolik můj názor do diskuse. PS já bych ten motor koupil znovu i v Octávii 2, ne tedy FSI, protože je pro český trh nevýhodné - vyčteno-díky úpravěna benzín 95.
reagować