David V napisał:
..Jen bych úplně nesouhlasil se zde prezentovaným názorem, že EURO 2 je vrchol čistoty. Já si myslím, že je to až EURO 4 a vysvětlím proč:EURO 2 má oproti EURO 4 dvojnásobné hodnoty škodlivin, a teď konkrétně mluvím o jedovatém CO i karcinogenních HC. NOxy nejsou monitorovány vůbec, jen dohromady s HC a mají poměrně vysoké hodnoty, které jsou s EURO 4 redukovány téměř na 1/3. Tam je nejzásadnější skok napříč mezi všemi škodlivinami. K dosažení EURA 4 přitom pro zážehové motory postačilo monitorovat stav spalin i za katalyzátorem pro snížení CO a HC a pro redukci NOx se již s EURO 3 zavedl EGR ventil (recirkulace spalin ke snížení teploty hoření). Domnívám se, že díky přídavné lambda sondě za katalyzátorem klesla paušálně spotřeba i přes přítomnost EGR ventilu, neboť motor musel mít poloviční hodnoty CO a HC, tedy se snížila bohatost směsi. Ve výsledku tedy spotřeba nevzrostla a ještě k tomu výrazně klesly i emise škodlivin, čili normu EURO 4 považuji za nejvyváženější z pohledu složitosti motoru (atmo, zážehový, nepřímý vstřik) a čištění spalin (EGR, třícestný katalyzátor hlídaný lambda sondou před i za)...
Já Fordy moc neumim, ale jestli jsem pochopil že od EURO 3 se u atmo benz dávaly EGRy, tak nesouhlasím, rozhodně ne u všech, mám P206 1,6 16V benz a to plní EURO4 bez EGR.
Jinak souhlas s tím že EURO4 je mnohem čistější, ale to je (MĚL BY BÝT) ostatně princip každého dalšího EURO limitu. Můj osobní názor na to je ale drtivě negativní, protože jak jsem psal - nikdo neměří zplodiny při regeneraci FAPu, ani při homologaci motorů, natož při měření emisí. Což je ale dost napytel když každých 500-1000km diesely to svinstvo vypalují a pouští do ovzduší. Každý ví že k tomu dojde jen za daných podmínek, které musí vozidlo splňovat, takže k tomu dojde kus za městem, ať si to vesničani a příroda užijou.. To mi nepřijde moc férově vymyšlené. O tu přírodu by mělo jít prioritně. (leč to je otázka do pranice jestli je víc příroda nebo člověk).
A už vůbec férové mi nepřijde při pohledu na průměrné stáří a najeté km průměrného českého vozítka, analogicky reálný stav zanesení sání tou "vychytávkou" jmeném EGR a tím pádem, jak jsem již psal mnohem horším plněním motoru, což má za následek v celém spektru větší spotřebu a horší emise. Bylo by zajímavé kdyby na toto téma (nový / přiucpaný motor) někdo udělal porovnání z hlediska složení výfukových plynů. A když se přidají olejové výpary jdoucí taktéž do sání z motoru, jemuž kroužky vlivem kilometrů netěsní jak mají, toto vše pomalu ale jistě přiucpává KAT (i FAP), ve finále je z toho celé spektrum "kazítek" které mají za následek mnohem horší složení emisí oproti stavu nového motoru.
Zkrátka to, co bylo zamýšleno, možná nebylo špatné, ale realita je teorii natolik vzdálená že bych se nedivil, kdyby auto splňující horší eurolimit, neubsahující tyto "vychytávky", v reálu při nájezdu 250000+km mělo emise lepší. Uvěřím až to někdo změří...
(A každý víme, že v ČR auto, pokud je v ucházejícím stavu, ve 250000km na šrotiště ještě tozohdně nejde.)