0
powrót
 

diskuze k tématu: Řidiči se nestarají o pneumatiky na svých vozech

kategorie zaszeregowania tematu:
David V
ilość wystąpień2063
data registracji16.05.2007
Poniedziałek 13.01.2014 10:51, Dusík a mýty
Dusík je plyn, jako všechny ostatní a platí pro něj stejné termodynamické zákony. Tedy, pokud jej zahříváme, tak se rozpíná. Pokud se nemá kam rozpínat (pneumatika má konstantní objem), zvyšuje se tlak. Rozdíl mezi dusíkovou nápní kol a vzdchovou náplní kol je cca 20%, běžný vzduch totiž obsahuje téměř 80 % dusíku.
Takže všechny ty rady, že si kola plněné dusíkem zachovávají konstatní tlak, dusík z nich neuniká a podobné babské rady jsou tak akorát pro kočku a vedou právě k tomu, že kola huštěná dusíkem jejich majitelé nekontrolují a pokud ano, tak se bojí je dohustit vzduchem, aby nepřišli o vlastnosti, které ten dusík stejně nemá.
Takže si nenechte nakukávat moudra od pneuservisáků o zázračnosti dusíku.
Aby můj komentář byl ucelený, tak drobné (nikoliv markantní) výhody dusíkové náplně uvedu.
1) dusík z lahve neobsahuje vodní páru, což vzduch může a její kondenzace pak mění tlak v pneu, ovšem pokud má někdo rozvod stlačeného vzduchu nebo láhev, tato výhoda se stírá
2) dusík z lahve neobsahuje olejové páry z kompresoru, které napadají pryž; tato výhoda se stírá pokud se vzduch bere z láhve nebo centrálního rozvodu, s odlučovači páry a oleje. I dnešní kompresory pro hobby účely kolem domu jsou bezolejové
3) kyslík ve vzduchové náplni může oxidovat kord v pneumatice (koilk zrezlých gum jste kdy zevnitř viděli?)
4) dusík se nepodílí na hoření při požáru automobilu.

Teď si vyberte, jestli si necháte naplnit kola vzduchem (78% N2, 21%O2) zdama nebo si připlatíte za náhradu 21%O2 dusíkem.
reagować


przep. aktualizację
ten temat obserwujesz

zakończyć obserwację danego tematu




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, wszelkie prawa zastrzeżone.