nepřihlášený uživatel napisał:
mam lagunu r.v.2000 1,9 dci spadnul my klinovi remen je moznz aby se mz to ptkalo?
Není. Pokud spadne klínový řemen tak se nic nepotká, protože klínový řemen má s řemenicemi pouze silový styk a dochází na něm k tzv. skluzu (neboli prokluzu) v řádu několika %. V praxi to znamená, že je obvodová rychlost hnané řemenice o skluz nižší než obvodová rychlost řemenice hnací. Záměrně nepíšu otáčky, protože ty jsou dané poměrem jednotlivých průměrů. Proto se klínovým řemenem nepohánějí zařízení, kde musí být zachován přesný převodový poměr.
To bylo obecně, teď k Vaší Laguně. Dnes je použití klínových řemenů v automobilech pro pohon pomocných zařízení velmi vyjímečné. Používají se ploché řemeny, které zvládnou pohánět několik řemenic a úhel opásání se řeší vložením vodicích kladek. Pokud mluvíte o tmto plochém řemenu, tak k destrukci motoru nedojde, jen Vám přestane fungovat dobíjení, klimatizace a posilovač řízení. Pokud je tímto řemenem poháněné i vodní čerpadlo, pak jedině to může způsobit přehřátí motoru a defomaci hlavy, ale rozsvícení kontrolky dobíjení a ztuhnutí volantu Vás obvykle donutí zastavit dříve, než by k tomu skutečně došlo.
O potkaném motoru se mluví v souvislosti s pohonem rozvodů, kdy do jednoho prostoru zasahují jak ventily z hlavy, tak písty z bloku. Pokud praskne řemen (někteří to umí i s řetězem), pak k tomuto může dojít a je jen na konstrukci motoru, zda ventily a písty na sebe tzv. "dosáhnou", tedy se snaží sdílet společný prostor ve stejném čase. Tomu lze předejít jen včasnou výměnou příslušných komponent. V okamžiku prasknutí je už pozdě. Nevím, zda některé motory v Laguně spadají do skupiny motorů, které se nepotkají.