anonym napisał:
Zimní pneu plněné dusíkem nechám vždy před montáží překontrolovat. Úbytek za rok nic, nebo max 0,1. Ty samé letní kola, plněné vzduchem je nutné každé 2 měsíce dohušťovat. Tlak ubývá i na pneu od jiných výrobců. Provozujeme doma 4 auta. S každou výměnou pneu již přecházíme na dusík. Kdo nezažil nepochopí. Jsem podobně chytrý, nevěřící, chodící Tomáš. Ale z dusíku v pneu, jsem guma.
Zvláštní: Mám 4 x zimní, 4x letní. Všechno huštěno vzduchem. Letní na jaře nafoukám a přes léto s rostoucí teplotou upouštím!!!! Tlak mi drží všechna 4 kola stejně. Zimní zcela opačně, na podzim upustím, protože mám vyšší teplotu než v zimě a když opět teplota poklesne, je nutnost je dofoukat. Opět žádná netěsnost. Chovají se logicky a vypočitatelně. Mezi výměnami je cca 2x měřím, vždy OK. Tak si vyberte. Letní 4x Kléber, zimní 2x GoodYear+2x Barum.
A kontroluješ průběžně ta kola huštěná dusíkem? Zažil jsem i případy, že lidi tomu tak bezmezně věřili, že se tlak opravdu kontrolovali vždy jen při montáži na auto, kdy je pravděpodobnost stejných podmínek vysoká zejména v servisu. Navíc s každou kontrolou tlak v gumě poklesne a pak mají lidi strach, dofouknout to vzduchem, tak to raději nekontrolují. Nezapomeňte, že tlak v pneu v závislosti na teplotě kolísá v rozmezí 0,3 bar za toho 1/2 roku, co je pneu na autě bez ohledu na to, jestli je nápň 98% dusíku nebo 78% dusíku. Takže nafoukat na tlak u pumpy během jízdy za slunného dne, tak po ránu mi tam bude určitě chybět.
Na závěr řeknu, že nezpochybňuji zkušenosti jiných, jen se pokouším srovnat podmínky měření na základě čehož by se dalo usoudit, jestli dusík má oprávněné opodstatnění nebo je to jen zdroj lacině vydělaných peněz. Výzkumům chování vzduchu ve svých gumách jsem se věnoval natolik, že jako dokonce i jako odborník (termodynamika) mohu říci, že se chová přesně tak, jak jsem spočítal. Jediné nešvary, které dusík neodiskutovatelně řeší jsou:
1.) Vodní pára obsažená ve vzduchu, která při poklesu teplot v kole zkondenzuje a tlak může citelněji poklesnout(než udává výpočet), ovšem po opětovném odpaření se tlak dostane na původní hodnoty
2.) Stárnutí pryže přítomností oleje (při použití nevhodného kompresoru)
3.) Při požáru se dusík v pneu po prasknutí hoření neúčastní
Pravdou jest, že dusík jsem nezkoušel a nemonitoroval, ale asi na to ani nedojde, protože vzduch mi problémy nedělá.
Čili jestli má někdo chuť a zájem věci přijít opravdu na kloub, tak ať začne monitorovat tlak na pneu plněných dusíkem za různých teplot (vždy před jízdou) a přinese výsledky. Jo a na měření používám ten náš český měřák, teď si nevzpomenu na výrobce, který považuji za dostatečně kvalitní a rozumně přesný. Čínské šmejdy za 60 Kč jsou vyhozením peněz.